Blauwalg oogst efficiënt zonlicht door slimme antenne

14 oktober 2015

Blauwalgen hebben een trucje om ook bij lichtfluctuaties zoveel mogelijk zonlicht op te kunnen nemen. In het donker prepareren de cellen zichzelf voor het licht door hun lichtabsorberende antenne tijdelijk te vergroten. Onderzoekers van Wageningen University en collega’s van de Finse University of Turku beschrijven de ontdekking van dit mechanisme in de fotosynthese in Nature Scientific Reports.

Blauwalgen zijn eencellige waterorganismen, die leven in de bovenste lagen van het oppervlaktewater. Ze danken hun blauwe kleur aan de pigmenten die gevoelig zijn voor het oranje-groene licht dat die het water in kan dringen. Kennis over hun fotosynthese kan mogelijk bijdragen aan innovatieve oplossingen voor duurzame energie, want blauwalgen leggen veel kooldioxide vast.

Regelmechanisme

De cyanobacteriën, zoals ze ook worden genoemd, krijgen door de golfslag en stroming echter geen constante hoeveelheid licht. Cellen hebben regelmechanismen om bij zulke lichtfluctuaties snel te kunnen schakelen in hun fotosynthesesysteem. Onderzoekers van de universiteiten van Wageningen en Turku hebben nu ontrafeld hoe dit bij de blauwalg werkt.

Natuurlijke omstandigheden

Ze deden dit onderzoek onder natuurlijke lichtomstandigheden: een schema van licht en donker zoals organismen dat ook in zee ervaren. Dat is bijzonder, omdat het fotosynthesesysteem nogal complex is en daarom in de meeste onderzoeken gewerkt wordt met kunstmatige omstandigheden, met licht van één golflengte en chemicaliën die de energieoverdracht regelen.

Antenne

De nieuwe studie laat zien dat in het donker de cellen zich klaarmaken voor de stijging van lichtintensiteit door het formeren van een grotere antenne, die zorgt voor meer lichtinvangst. Op deze manier kunnen de cellen, als het licht hen weer bereikt, al in de eerste seconden nadat ze weer licht krijgen weer energierijke moleculen produceren.