Chantel Hoeve van het Ir Lely Lyceum in Amsterdam wint Wageningen Youth Institute 2020

20 maart 2020

Op 19 maart vond alweer de derde editie plaats van het Wageningen Youth Institute (WYI). Het WYI, dat onderdeel is van Wageningen University & Research (WUR) en de World Food Prize Foundation, daagt middelbare scholieren uit op zoek te gaan naar oplossingen voor het wereldvoedselvraagstuk. Naar aanleiding van hun eigen onderzoek gaven 55 havo en vwo scholieren tijdens deze dag hun advies aan experts over hoe we in 2050 de wereld kunnen voeden. Dit advies werd gegeven via rondetafelsessies die, in verband met het corona virus, allemaal online plaatsvonden.

Chantel Hoeve, 6 VWO leerling van het Ir Lely Lyceum in Amsterdam, is de winnaar van dit jaar met haar onderzoek naar Zilte landbouw. In haar profielwerkstuk duikt Chantel dieper in op de fysiologie van de plant. Ze wil graag het effect van verzilting op de fysiologie van de plant op een fundamenteel niveau begrijpen. Daarnaast heeft ze ook interesse in de praktische kant. Ze ziet manieren waarop landbouwers slim op de verzilting kunnen inspelen: “De bedreiging van verzilting voor de gewasproductie biedt juist kansen!”.

Elke advies is beoordeeld door drie experts. Toine Timmermans, voedselverspillingsexpert van WUR, beschouwde haar rapport als een “professionele analyse”. Ook Anne Hulshof, beleidsmedewerker bij Ministerie van Buitenlandse Zaken,  was onder de indruk van haar rapport, dat Chantel helemaal alleen heeft geschreven. Hulshof: "Chantel geeft een goed inzicht over op welke manier veranderingen teweeg kunnen worden gebracht, en ze denkt zowel aan oplossingen als aan preventie.”

Kimia Shoae Bargh, Jurre de Ruiter en Ruben Wartena van het Bonhoeffer College in Enschede zijn tweede geworden. In hun onderzoek hebben zij zich verdiept in het verbeteren van de smaak- en schuimkwaliteit van biologische sojamelk.

Hoeve reist in oktober af met de Nederlandse delegatie naar het Global Youth Institute in Des Moines, de Verenigde Staten. Naast dat ze daar aanwezig is bij de uitreiking van de World Food Prize, zal zij haar advies presenteren aan wereldleiders op het gebied van wetenschap, industrie en beleid.

Volgend jaar vindt het Wageningen Youth Institute opnieuw plaats. Wil je hier aan meedoen? Bekijk dan onze website: www.wur.nl/youthinstitute