Citizen science: kinderen helpen bij onderzoek over waterkwaliteit

29 juni 2020

Op 15 mei hebben leerlingen van groep 7 en 8 door heel Nederland in de klas of thuis de waterkwaliteit gemeten tijdens Alle Scholen Verzamelen, een gezamelijk event van alle Wetenschapsknooppunten in Nederland. De resultaten van de leerlingen zijn geanalyseerd en worden nu naar buiten gebracht.

Resultaten editie 2020

Helaas is de kwaliteit van veel wateren in Nederland (en ook daarbuiten) ondermaats. Door het doen van verschillende observaties, metingen en tellingen aan de waterkant, kregen leerlingen tijdens AlleScholenVerzamelen-Thuis! inzicht in de gezondheid van hun water en ervaarden ze wat het belang van een goede waterkwaliteit is.

Samen met onder andere wetenschappers Li An Phoa (Drinkable Rivers) en Renata van der Weijden (Wageningen University & University College Roosevelt) verzamelde en analyseerde elke leerling waardevolle ecologische data over de kwaliteit van zoete wateren in Nederland.

Speciaal voor deze editie is er een online tijdschrift ontwikkeld waarin alle resultaten zijn te vinden.

Bekijk de resultaten

Wil je de editie van dit jaar herbeleven? Of ben je benieuwd hoe basisschoolleerlingen deze dag hebben ervaren? Bekijk de video hiernaast.

Alle Scholen Verzamelen 2021

Wil je volgend jaar (opnieuw) meedoen aan Alle Scholen Verzamelen? Door middel van chemische metingen onderzoeken we dan verder hoe de waterkwaliteit in Nederland is.

Alle Scholen Verzamelen 2021