Click Chemistry Team wint Royal Society of Chemistry's New Horizon

9 juni 2021

Han Zuilhof en teamleden van het Laboratorium voor Organische Chemie van Wageningen University & Research zijn winnaars van de Royal Society of Chemistry’s Robert Robinson Award in Synthetic Organic Chemistry. Dit is de nieuwe Horizon Prize van de Organic Division van de Royal Society of Chemistry. Zuilhof en teamleden zijn in deze deel van een multinationaal samenwerkingsverband dat deze prijs ontving. Met onder andere bijdragen vanuit Scripps Research Institute in San Diego, VS, Cold Spring Harbor Laboratory in Long Island, VS, Sun Yat-Sen University in Guangzhou, China en Wageningen University & Research in Nederland.

Het team ontvangt de prijs voor de ontwikkeling van multidimensionale klikchemie, een vooruitstrevende kliktechnologie die het creëren van bindingen uitbreidt naar de driedimensionale wereld en deuren opent naar nieuwe grenzen in de biogeneeskunde, materiaalwetenschap en daarbuiten.

Het team is een van de eerste winnaars van de nieuwe Horizon-prijzen van de Royal Society of Chemistry. Deze zijn geïntroduceerd om de moderne wetenschap en de impact ervan op het verbeteren van de wereld beter weer te geven.

Horizon Prize 2021

Hoogleraar Han Zuilhof van de groep Organische Chemie bij Wageningen University & Research is erg blij met deze prijs: “Deze prijs is een erkenning van onze samenwerking in het veld van nieuwe soorten klik-chemie. Het toont het belang van het delen van kennis en expertise in de wetenschap. Plus het potentieel van puur door nieuwsgierigheid gedreven wetenschap, om plots toch toepasbaar te blijken in volledig onvoorziene gebieden. Daarnaast geeft deze prijs erkenning aan alle leden van het team met bijdragen uit zes landen op vier continenten.”

Meer informatie over het prijswinnende onderzoek is hier te vinden. En lees hier alle details van de Horizonprijs 2021.