Samenwerking essentiële succesfactor clusters

10 november 2016

Ruim 400 professionals, wetenschappers en beleidsmakers uit de hele wereld zijn op de driedaagse TCI Global Conference 2016 in Eindhoven om clustervorming en haar effect op economische groei te bespreken.

Een line-up van (inter)nationale sprekers en een volgepakt 040 Congress & Events Van der Valk Eindhoven waren woensdag het decor voor een inspirerende discussie over clusters. Christian Ketels, voorzitter van het TCI Network en verbonden aan Harvard Business School, leidde de dag: “Deze conferentie gaat over de manier waarop we tegen clusters aan kijken. Hoe kunnen ze bijvoorbeeld helpen om maatschappelijke uitdagingen aan te pakken? Het is belangrijk om kennis en ervaringen van over de hele wereld uit te wisselen.” Sprekers uit onder andere Rusland, India, de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk brachten dit internationale perspectief.

Wil om samen te werken bepalend voor succes

Ondanks de verschillende ideeën over clusters, waren sprekers het in ieder geval hierover eens: het draait om ‘people and places’. De wil van mensen en bedrijven om zich te organiseren en samen te werken is bepalend voor succesvolle clusters. En deze bedrijven bevinden zich in elkaars nabijheid, zoals in de Brainportregio of rond Wageningen.

Hier ontstaan samenwerkingen bottom-up en op initiatief van bedrijven en (kennis-)instellingen. Voorbeelden zijn Brainport Industries, het High Tech Software cluster en Sports & Technology. Wageningen University & Research levert als kennispartner de expertise van een wereldwijd kenniscluster in agrifood en duurzaamheid.

'Zoeken naar samenwerking tussen regionale clusters en nationale topsectoren'

Een afvaardiging van het ministerie van Economische Zaken was bij de conferentie aanwezig. Jasper Wesseling, plaatsvervangend directeur-generaal Bedrijfsleven & Innovatie: “We zijn erg nieuwsgierig naar bottom-up initiatieven, zoals regionale clusters. Het is belangrijk te bekijken hoe we vanuit de nationale topsectoren nog beter kunnen samenwerken.” Op dit moment is Nederland een van de weinige landen in Europa zonder specifiek clusterbeleid. Daarom zijn de organiserende partijen Brainport Development en WUR blij dat het TCI Network, waarin wereldwijde clusterexpertise samenkomt, haar jaarconferentie 2016 hier houdt.