Aanzet tot samenwerking met landbouwfaculteit in Turkije

27 mei 2014

Wageningen University en de recent geopende landbouwfaculteit van Niğde University in Turkije willen graag samenwerken. Dat hebben beide partijen afgesproken in een Memorandum of Understanding, dat op 26 mei 2014 is getekend door Dr. Martin Scholten, lid van de concernraad van Wageningen UR, en Prof. Dr. Adnan Görür, rector van Niğde University.

Ambities van Niğde FAST en Wageningen University

De ambitie van Wageningen University en de Faculty of Agricultural Sciences and Technologies van Niğde University (Niğde FAST) is om op termijn gezamenlijke onderwijs- en onderzoeksprojecten op te zetten. In de memorandum of understanding staat onder meer dat de twee kennisinstellingen er naartoe willen dat bachelor- en masterstudenten een deel van hun opleiding aan Wageningen University doen en een deel in Turkije. Afgestudeerden krijgen dan een ‘double degree’; een diploma waar de naam van beide instellingen op staat. Ook het opzetten van ‘double degree’ PhD-posities en het stimuleren van uitwisseling van studenten en medewerkers zijn ambities van de twee universiteiten.

Kwaliteit voorop

Voordat samenwerking zo ver doorgevoerd kan worden, moeten beide organisaties eerst een aantal zaken goed afstemmen, zo staat ook in het samenwerkingsdocument. Men moet het bijvoorbeeld eens worden over de leerdoelen, lesmethoden en kwaliteitseisen.

Over de samenwerking wordt gesproken sinds 2012. In augustus 2013 werd al een 'Expression of Interest' getekend en sindsdien hebben er twee workshops plaatsgevonden waarin aanknopingspunten zijn verkend voor gezamenlijke ambities, en waar door Wageningen University aanbevelingen zijn gedaan om de gezamenlijke ambities op termijn te kunnen bereiken. De uitkomsten van de workshops hebben geleid tot het opstellen van de MoU.

Martin Scholten (Wageningen University) en Adnan Görür (Niğde University) tekenen de Memorandum of Understanding

Uitwerking van de gezamenlijke ambities wordt opgepakt door een bilaterale stuurgroep. In de stuurgroep nemen deel vanuit Niğde FAST: Prof. Dr. Murat Alp, Prof. Dr. Zafer Ulutas en Prof. Dr. Mustafa Ozgen. Vanuit Wageningen University  zitten in de stuurgroep: Dr. Martin Scholten (Lid van de Concernraad), Prof. Dr. Johan van Arendonk (Dean of Sciences) en Prof. Dr. Tiny van Boekel (Dean of Education).

Over Niğde FAST

De nieuwe Turkse landbouwfaculteit zal zich onderscheiden van ander landbouwonderwijs in Turkije met een  vernieuwend curriculum dat aansluit bij de behoeften in de landbouwsector, Engelstalig onderwijs en een sterke link tussen onderwijs en onderzoek.