Coronabesmetting in studentenhuis Wageningen

21 augustus 2020

De GGD Gelderland-Midden heeft afgelopen dinsdag geconstateerd dat een Wageningse student positief is getest. Die besmetting is waarschijnlijk opgelopen via een contact buiten de regio Gelderland-Midden. Inmiddels blijkt dat vijf huisgenoten en huisbezoekers ook positief zijn getest.

Hoewel zij mentor of deelnemer waren tijdens de Algemene Introductiedagen Wageningen ziet GGD Gelderland-Midden geen aanleiding om te vermoeden dat ook andere deelnemers van de AID besmet zijn. De positief geteste studenten zijn namelijk niet in nauw contact geweest met anderen.

De positief geteste studenten zijn inmiddels in thuisquarantaine gegaan. In overleg met de GGD zijn de studenten en de studentenverenigingen er nogmaals op gewezen om geen huisfeesten te organiseren, zoveel mogelijk buiten af te spreken en elkaar te houden aan de 1,5 meter. Vanzelfsprekend moeten de regels ook buiten het AID-programma in acht worden genomen.

Vandaag is de laatste dag van de Algemene Introductie Dagen in Wageningen. Er is continu gewezen op de verantwoordelijkheid van studenten om zich te houden aan alle richtlijnen. Speciaal aangesteld stewards of BOA’s spraken de studenten hierop aan wanneer dit niet het geval was. Dat was slechts incidenteel nodig. Rector Arthur Mol reflecteert: “In deze bijzondere tijd kunnen we tevreden terugkijken op hoe de AID verlopen is. Plezier en veiligheid voerden deze dagen de boventoon.”

Wageningen staat bekend om de persoonlijke en individuele benadering van studenten. De kennismakingsdagen hebben een belangrijke bijdrage aan een warm welkom op de universiteit. Eerstejaars leren elkaar, de stad, alle faciliteiten in een sneltreinvaart kennen. Zo’n start is belangrijk om goed aan de studie te beginnen en verhoogt het studiesucces. Daarom is voor de Algemene Introductie Dagen gekozen voor een mix van fysieke en online activiteiten.

De prioriteit van de Algemene Introductie Dagen ligt bij de veiligheid van de studenten, vrijwilligers, medewerkers en omgeving. Samen met de veiligheidsregio, de GGD, gemeente, studentenverenigingen heeft WUR gezorgd voor voldoende en juiste voorzieningen en doorlopend contact met relevante partijen. Geen grote feesten, gesplitste kleine groepjes van 12 personen, spreiding van de groepjes en alles conform RIVM-richtlijnen. Daarnaast zijn tientallen stewards ingezet om toezicht te houden en te wijzen op de verantwoordelijkheid.