Veggipedia-app gewaardeerd om veelzijdigheid en objectiviteit

Persbericht

Veggipedia-app gewaardeerd om veelzijdigheid en objectiviteit

Gepubliceerd op
23 maart 2015

Vooral dankzij haar veelzijdigheid en objectiviteit kan de Veggipedia-app zich onderscheiden van concurrentie als recepten zoeken via Google en andere receptenapps. Consumenten hechten meer belang aan de productinformatie en de recepten in de app, dan aan de mogelijkheid om kennis te maken met de teler of handelaar. Dit blijkt uit kwalitatief consumentenonderzoek uitgevoerd door LEI Wageningen UR.

De groente- en fruitsector ontwikkelde de Veggipedia-app waarmee consumenten groente- en fruitartikelen kunnen scannen. Zo kunnen zij inzicht krijgen in de Nederlandse teler of handelaar achter het artikel. Daarnaast bevat de applicatie informatie over 230 groente- en fruitproducten zoals aankoop- en bewaartips en informatie over hun voedingswaarde. Bovendien telt de app 600 recepten met deze producten en worden consumenten in de vorm van ‘alerts’ geïnformeerd over voedselveiligheidsproblemen rond artikelen of producten.

Uit het consumentenonderzoek blijkt dat Google, de Appie-app, receptenapps zoals 24 Kitchen of Smulweb en de informatie op de verpakking de belangrijkste concurrenten zijn van de Veggipedia-app.

Aanbevolen wordt om de Veggipedia-app verder te ontwikkelen tot een app die bijdraagt aan gezonder, lekkerder, gevarieerder, veiliger en seizoensgebonden eten. Ook is het wenselijk om de receptenfunctie te verbeteren en uit te breiden en de informatie over de gezondheidswaarde van producten beter toe te lichten. Bovendien wordt aanbevolen om reclameboodschappen weg te laten uit de app en gebruikers te informeren over de betrouwbaarheid van de informatie afkomstig van telers en handelaren.

De app is één van de manieren waarop de sector werkt aan belangrijke uitdagingen: vergroten van de toegevoegde waarde-beleving van groente en fruit, zodat consumenten ze niet langer zien als bulkproducten. En vergroten van het vertrouwen van consumenten in de veiligheid van tuinbouwvoedingsproducten. Bovendien wil de sector de interactie en relatie met de doelgroep versterken en zo de consumptie verhogen.

Dit onderzoek is een project van het GroentenFruit Huis en het Fresh Informationmanagement Center. Het is onderdeel van de PPS ‘A SMARTer Greenport’, wordt gefinancierd door de Topsector Tuinbouw & Uitgangsmaterialen van het ministerie van Economische Zake en is het resultaat van samenwerking op het snijvlak van ICT en Tuinbouw binnen Greenport Digital (Tuinbouw Digitaal).