De feestdagen #verspillingsvrij (gour)met je restjes

Published on
20 december 2019

Het einde van het jaar nadert en de voorbereidingen voor de feestdagen worden getroffen. Een mooi moment om ook stil te staan bij de noodzaak om goed met ons eten om te gaan en eruit te halen wat erin zit. Heb je ingrediënten van de feestmaaltijd over? Gebruik ze de volgende dag en maak er een nieuwe feestelijke maaltijd van. Zo wordt er niets verspild.

Landelijk initiatief Samen tegen Voedselverspilling

De actie #verspillingsvrij maakt onderdeel uit van een groot landelijk initiatief van Samen tegen Voedselverspilling. Binnen Samen tegen Voedselverspilling werken Nederlandse bedrijven, organisaties, wetenschappers, overheid én consumenten actief samen om in 2030 voedselverspilling met de helft te verminderen in de gehele voedselketen, van grond tot mond.

Ook Wageningen University & Research is lid van dit landelijke initiatief en roept samen met de andere leden van Samen tegen Voedselverspilling iedereen op om de feestdagen #verspillingsvrij te vieren.

4 praktische tips van Toine Timmermans om thuis voedselverspilling te voorkomen

• Plan beter. Dus controleer je voorraad voor je boodschappen doet en maak een boodschappenlijstje.
  • Kook op maat, dus weeg je pasta of rijst af met een maatbeker of een weegschaal voordat je het gaat koken.
  • Eet je restjes op. Er zijn genoeg redenen om geen voedsel weg te gooien. Dus heb je restjes, consumeer ze dan ook.
  • Wees niet te krampachtig met de T.H.T. datum, maar gebruik je zintuigen. De meeste producten met een verstreken THT-datum kunnen vaak nog dagen na de datum veilig worden geconsumeerd. Door te kijken, ruiken en proeven kan de kwaliteit van het product worden beoordeeld. Producten met een TGT-datum kunnen na de datum niet meer veilig worden geconsumeerd.
Als we dit met veel mensen samen doen hebben we meer impact en besparen we niet alleen geld en waardevolle grondstoffen, maar verminderen we ook de CO2-uitstoot. En die is voor voedsel hoger dan je denkt.
Toine Timmermans, Programma manager van Wageningen University & Research

Voedingscentrum en voedselverspilling

Op de website van het Voedingscentrum vind meer informatie, tools en tips hoe je als consument voedselverspilling kunt verminderen.

Inspiratie voor de feestdagen

Meer inspiratie om restjes van de feestdagen te verwerken vind je op de website van Samen Tegen Voedselverspilling.

#samentegenvoedselverspilling

Volg ook de #samentegenvoedselverspilling op social media voor tips om voedselverspilling te verminderen.

Voedselverspilling.JPG