De kas als apotheek

Nieuws

De kas als apotheek

Gepubliceerd op
21 oktober 2014

Door slim in de kas te telen, is het mogelijk om het gehalte hoogwaardige inhoudsstoffen in planten te verhogen. Dat is interessant voor de bedrijven die planten als grondstof gebruiken én voor consumenten, die waarde hechten aan verrijkte producten. Maar ook voor tuinbouwbedrijven die op zoek zijn naar marktkansen in de Biobased Economy. Is de plantenkas de apotheek van morgen?

In een van de kassen van Wageningen UR Glastuinbouw in Bleiswijk hangen de tomatentrossen in kokers te rijpen. ‘Cuvetten’, legt onderzoekster Caroline Labrie uit. ‘Met behulp van deze lichtkokers kunnen we precies sturen hoeveel licht een vrucht krijgt. We weten dat we door slimme belichting het vitamine c-gehalte in tomaten kunnen verdubbelen. Momenteel onderzoeken we wat de beste belichtingsmethode is voor een verhoogd gehalte aan vitamine C. De volgende stap is de methode in de teeltsystemen van bedrijven te implementeren.’

Planten telen voor de Biobased Economy

Verderop zien we orchideeën voor thee met heilzame inhoudsstoffen. Er staat Stevia, de plant die een natuurlijke zoetstof produceert. En er vinden proeven plaats met monoculturen van algen voor hoogwaardige toepassingen. De tests met deze gewassen maken allemaal onderdeel uit van de Kas als apotheek, een initiatief van Wageningen UR in samenwerking met het Kenniscentrum Plantenstoffen. Samen met geïnteresseerde partijen doet Wageningen UR Glastuinbouw onderzoek naar de teelt van planten met een verhoogd gehalte aan hoogwaardige inhoudsstoffen. Deze planten vormen een interessante grondstof voor de Biobased Economy.

Inhoudsstoffen met marktpotentieel

‘Er is veel meer uit planten te halen dan er nu vaak in zit’, zegt Labrie. ‘Door de juiste rassen slim te belichten, te bemesten of de teelt op andere natuurlijke manieren te beïnvloeden, kunnen we het gehalte aan gezonde inhoudsstoffen flink verhogen. We richten ons daarbij op stoffen waar marktpotentieel voor is. De trend van ‘synthetisch’ naar ‘natuurlijk’ biedt kansen voor bijvoorbeeld natuurlijke kleurstoffen. Voor versproducten richten we ons op stoffen waarvoor gezondheidsclaims zijn toegestaan, zoals vitamine C. Maar denk ook aan kruiden met een antibacteriële werking. Zo worden kruiden in veevoer verwerkt om de weerstand van vee te verhogen. Ik zou het mooi vinden als het vee op die manier minder antibiotica nodig heeft.’

Onderscheiden van de bulk

Telers zijn geïnteresseerd. ‘Veel telers hebben het moeilijk, want de marges zijn klein. Zij zien het initiatief als een kans om aan producten met een hogere economische waarde te werken. De consument vindt ‘gezond en natuurlijk’ steeds belangrijker. De markt kan daar op inspelen door producten aan te bieden die zich onderscheiden van de bulk, doordat ze verrijkt zijn. Nog een stap verder is de teelt van hoogwaardige inhoudsstoffen voor industriële partners.’

Onderzoek naar consumentacceptatie

Uiteindelijk moet de klant er natuurlijk wel voor willen betalen, realiseert Labrie zich. ‘We denken dat een categorie consumenten geïnteresseerd is in tomaten met extra vitamine C. Maar we weten het niet zeker. Daarom doen we samen met het LEI consumentenonderzoek: hoe reageren consumenten op verrijkte producten? Welke associaties roepen ze op? En hoe groot is de doelgroep?

Bedrijven die zich willen aansluiten bij de Kas als apotheek, kunnen Caroline Labrie altijd bellen. ‘We gaan graag met hen in gesprek om te kijken of we gezamenlijk verrijkte planten kunnen ontwikkelen die waarde toevoegen voor de hele Biobased Economy-keten. Van verrijkte tomaten tot natuurlijke geur-, kleur- en smaakstoffen.’