Denk Groter prijs voor samenwerking Alterra en Fontys hogeschool

2 september 2016

Einstein zei het al: “Als bijen uitsterven volgt de mens binnen vier jaar”. Niet onlogisch dat er veel onderzoek naar bijen plaatsvind, zo ook binnen Alterra. Binnen het lopende bijenonderzoek van het Team Environmental Risk Assessment is een samenwerking met Fontys Hogeschool Eindhoven tot stand gekomen om een prototype te bouwen van een autonoom bij-detectiesysteem dat voor de ingang van de bijenkorf wordt geplaatst.

In samenwerking met Ivo Roessink en Maurice Tilmans van Alterra hebben de Fontys studenten zogenaamde RFID-tags op de bijen aangebracht. De RFID-tag op de rug van de honingbij fungeert als kleine passieve zender welke door vier antennes voor de ingang van de bijenkast wordt uitgelezen. De voeding van het systeem werd vooralsnog verzorgd met een 12V accu en wordt bij de doorontwikkeling van het systeem vervangen door zonnepanelen om zo flexibel mogelijk en milieubewust te kunnen werken. Het ontworpen systeem kan zo waardevolle informatie over het vlieggedrag van de bijen onthullen.

Uit meer dan 75 projecten heeft deze samenwerking de ‘Denk Groter Prijs’ gewonnen, welke aan het begin van het academisch jaar op Fontys is uitgereikt. Een mooie bekroning op het gezamenlijk opleiden van de multidisciplinaire, creatieve ingenieur van de toekomst.