Deze Wageningse onderzoekers horen bij de top in hun vakgebied

24 november 2017

Marcel Dicke, Vincenzo Fogliano en Ken Giller. Enkele namen van in totaal tien WUR-onderzoekers die op basis van citaties tot de top in hun vakgebied behoren. Dat blijkt uit de nieuwste ranking van Highly Cited Researchers, opgesteld door Clarivate Analytics.

Onafhankelijk

Clarivate is een onafhankelijk bureau dat statistieken verzamelt. Ze publiceren elk jaar een lijst met onderzoekers die volgens de statistieken bovengemiddeld scoren op het gebied van citaties in de afgelopen tien jaar. Andere WUR-onderzoekers die op de ranking voorkomen zijn Marten Scheffer, Martin van Ittersum, Peter Hollman, Bart Thomma, Marcel Visser, Pedro Crous en Egbert van Nes.

Vergelijken

Op die lijst staan niet alleen de gebruikelijke gegevens, zoals naam, vakgebied en universiteit; De ranking is gebaseerd op hoe de publicaties van de afgelopen 10 jaar door collega’s geciteerd zijn.  Onderzoekers die wat betreft citaties tot de top 1% binnen hun onderzoeksveld horen komen op de lijst. Entomoloog Marcel Dicke legt uit wat de waarde van de highly cited ranking is: ‘Je kunt die ranglijst vergelijken met de Times Higher Education ranglijsten die voor universiteiten zo belangrijk zijn. Daarom kijken we ook elk jaar uit naar de publicatie.’

Bekijk de lijst van Clarivate Analytics voor meer informatie.