Dijkhuizen: Wagenings boegbeeld met uniek internationaal netwerk

14 februari 2014

Gedreven, allianties smedend en onvermoeibaar sprekend over Wageningen UR en de Nederlandse agrifoodsector. Zo werd Aalt Dijkhuizen gekenschetst tijdens de bijeenkomst ter gelegenheid van zijn afscheid als bestuursvoorzitter van Wageningen UR, op 13 februari 2014 in Orion op Wageningen Campus.

'Nederland is trots op Wageningen'

Henk Kamp, minister van Economische Zaken, verhaalde hoe Wageningen UR onder de bezielden leiding van Dijkhuizen uitgroeide tot een werkelijk innovatieve organisatie die oplossingen aandraagt voor modiale vraagstukken en waar studenten van over de hele wereld naartoe komen om een opleiding te volgen. "Nederland is trots op Wageningen", sprak Kamp. En in een filmpje sprak ook premier Mark Rutte lovend over Aalt Dijkhuizen en Wageningen UR.

'Aalt is de belichaming van de Gouden Driehoek'

"Wie had twaalf jaar geleden kunnen bevroeden dat de minister-president Wageningen UR als lichtend voorbeeld zou noemen", reageerde Martin Kropff, rector magnificus van Wageningen University. "In die tijd werd agrifood in Nederland absoluut niet gezien als topsector", memoreerde hij. Hoe anders is het nu. De 'Gouden Driehoek' die in de agrarische sector al jaren een begrip is, waarbij ondernemers en onderzoekers gesteund door de overheid samenwerken aan innovaties, is nu een voorbeeld voor het Nederlandse topsectorenbeleid en krijgt ook internationaal navolging. "Aalt heeft daar een hele grote bijdrage aan geleverd", zei Kropff. Minister Kamp noemde Dijkhuizen zelfs "de belichaming van de Gouden Driehoek."

Allianties smeden

Clemens Cornielje, Commissaris van de Koning in Gelderland, die op het afscheid bekendmaakte dat Dijkhuizen was benoemd tot Commandeur in de Orde van Oranje-Nassau, noemde Dijkhuizen "een voorbeeld in alle opzichten". Hij sprak over een gezamenlijke reis naar China: "Ook daar smeedde hij allianties en sprak hij zonder ophouden over Wageningen UR."

Uniek, mondiaal netwerk

Wat die internationale contacten waard zijn, wist Cees 't Hart te vertellen, CEO van FrieslandCampina. Met de China Agricultural University werd onlangs het Sino-Dutch Dairy Development Centre opgezet in Beijing. Dat centrum richt zich op verbetering van de Chinese zuivelketen. "Het unieke, mondiale netwerk van Aalt kwam daarbij goed van pas", aldus 't Hart.

Boegbeeld van Topsector Agri&Food

In videoboodschappen spraken nog vele bekenden van Dijkhuizen hun waardering voor hem uit. Allen lauwerden zijn passie om iedereen die het horen wilde te vertellen over Wageningen UR. Geen kans liet hij voorbij gaan om mensen erop te wijzen dat Nederland zich door continu te innoveren heeft weten te ontwikkelen tot de op één na grootste exporteur van agrarische producten. En dat kan hij blijven doen. Henk Kamp maakte bekend dat Dijkhuizen het boegbeeld wordt van de Topsector Agri&Food. Kamp: "Eens een boegbeeld, altijd een boegbeeld. Ik verheug me op onze nieuwe samenwerking."