Persbericht

Aardappelveredelaar Solynta verzekerd van krachtige steun

28 november 2017

Telen met 25 gram aardappelzaad in plaats van 2500 kilo pootaardappels; dit wordt gezien als de heilige graal van de aardappelveredeling. Deze aardappelrevolutie wordt onderschreven en versneld met een financieringsronde van €16 miljoen die Solynta is aangegaan met een investerings-syndicaat bestaande uit Fortissimo Capital en Innovation Industries én bestaande investeerders waaronder OostNV.

De financieringsronde stelt Solynta in staat om nieuwe aardappelrassen te ontwikkelen en om een sterke commerciële organisatie op te bouwen die in staat is om de ambities van de onderneming waar te maken. Solynta is een toonaangevend Nederlands aardappelveredelings- en biotechnologiebedrijf en benoemd tot Nationaal Icoon in 2014. Het bedrijf heeft een hybride veredelingstechniek ontwikkeld voor het telen van aardappels op basis van elite ouderlijnen, een revolutionaire teelttechniek zonder genetische modificatie. Deze ontwikkeling maakt het mogelijk om zaad in plaats van pootaardappels als startmateriaal voor de teelt te gebruiken. Ter illustratie: 25 gram zaak staat gelijk aan 2500 kilo pootaardappels. Ook maakt deze techniek het mogelijk om de voedingswaarde van de aardappels te vergroten en verschillende aardappeltypes te verbouwen, zoals aardappels met een resistentie tegen ziektes, waardoor er minder pesticiden gespoten hoeven te worden. Op deze manier zal Solynta een belangrijke bijdrage leveren aan de wereldvoedselvoorziening.

“We zijn heel blij met de financiële ondersteuning van deze belangrijke investeerders en we zien hun steun aan Solynta als een verdere bevestiging van het potentieel van onze hybride teelttechniek voor aardappels”, aldus Hein Kruyt, CEO van Solynta. “Met de opbrengst van deze financieringsronde én de expertise van Fortissimo Capital en Innovation Industries kunnen we de revolutionaire aanpak van de aardappelteelt door Solynta doorontwikkelen. We zien ernaar uit met hen samen te werken en gebruik te mogen maken van hun expertise en ondersteuning om het volledige potentieel van deze techniek te kunnen benutten.”

Yuval Cohen, managing-partner van Fortissimo Capital: “Innovatie in de landbouw is een van de meest veelbelovende gebieden waarin Fortissimo Capital heeft geïnvesteerd. De afgelopen jaren hebben we geïnvesteerd in een aantal uitstekende bedrijven, waaronder hybride zaadveredelingsbedrijven als Origene Seeds en Equinom. We hebben alle vertrouwen in het nieuwe revolutionaire aanbod van Solynta, dat een enorm potentieel heeft om de gehele aardappelsector te transformeren.”

“We zijn zeer verheugd met deze investering in Solynta”, aldus Harm de Vries, partner bij Innovation Industries. “Solynta maakt telen voorspelbaar. Dit heeft nu al tal van verbeterde producten opgeleverd, zoals aardappels die resistent zijn tegen de gevreesde schimmelziekte phytophthora. We kijken uit naar een nauwe samenwerking met het bedrijf en zijn uitstekende managementteam.”

Wageningen University & Research is blij met de mogelijkheid tot opschaling die de financieringsronde aan Solynta biedt. Sebastiaan Berendse, directeur Waardecreatie WUR: “WUR heeft in het verleden al een bijdrage geleverd aan de technologieontwikkeling van het bedrijf. Dit laat zien dat spin-offs van universiteiten en R&D-samenwerking met het mkb belangrijke routes vormen naar de toepassing en wereldwijde inzet van WUR-kennis. Om de innovatiecapaciteit van ons domein verder te vergroten, blijven wij onze partnerschappen met investeerders als Innovation Industries, bedrijven en ondernemers uitbreiden.”