Dutch Breakthrough Technologies 2018 bekend gemaakt door StartupDelta

5 oktober 2018

Tijdens het internationale startup-evenement CES Unveiled Amsterdam op 25 september werd de top 10 “breakthrough technologies 2018 van Nederland” bekend gemaakt. Bijna de hele lijst met technologieën en bijbehorende spin outs hebben een directe relatie met wetenschappelijk onderzoek van de Nederlandse universiteiten.

Wageningen University & Research is bij 5 top-innovaties betrokken in de categorieën:

Change the world with Crispr-Cas:

• John van der Oost, hoogleraar Microbiologie aan Wageningen University & Research, ontdekte met CRISPR-Cas een manier om heel gericht genen in genomen te verwijderen, toe te voegen of te veranderen.

• De startup Hudson River Biotech (HRB), gevestigd aan Wageningen Campus University, richt zich op het ontwikkelen van innovatieve, nieuwe eigenschappen voor planten die worden gebruikt voor het produceren van hoogwaardige verbindingen voor de farmaceutische, cosmetische en voedingsmiddelenindustrie.

• De spin-off BunyaVax maakt geen gebruik maken van CRISPR-cas, toch vermeldenswaardig vanwege het gebruik van RNA. BunyaVax heeft een techniek ontwikkeld om snel vaccins tegen snel verspreidende virussen te ontwikkelen.

Gut Health

• A-Mansia is een spin-off van het gezamenlijke onderzoek uitgevoerd door de UCL (België) en Wageningen University, en richt zich op de preventie van ziekten en aandoeningen geassocieerd met obesitas en diabetes. Binnen drie jaar hopen ze  hun eerste voedingssupplement op de markt kunnen brengen. Het product zal gebaseerd zijn op de bacterie Akkermansia; deze bacterie kan als voedingssupplement worden ingenomen om de effecten van obesitas en diabetes te verminderen.

Plant breeding

• De startup/scale up Solynta (veredelingsbedrijf ) werkt aan een techniek om een phytophthora-resistente aardappel te kweken. De phytophthora-schimmel veroorzaakt wereldwijd jaarlijks € 10 miljard aan schade. Solynta wil de tijd die nodig is om een nieuwe aardappel te telen, verkorten van 15 tot slechts 5 jaar.

De startups Meatable en Hudson River worden ondersteund door StartLife. StartLife ondersteunde meer dan 120 startups die technologische innovaties ontwikkelen op het gebied van Food en Agro en is gevestigd op Wageningen Campus.

De lijst is samengesteld door alle programmaleiders valorisatie, KTO’s en hubs om input te vragen. Vervolgens heeft een redactieraad van KTO-ers, wetenschappers, investeerders en hubpartners uit