Educatieve Minor: een student aan het woord

25 februari 2019

Mijn naam is Lisa en ik ben derdejaars student Gezondheid en Maatschappij. Het afgelopen half jaar heb ik de educatieve minor gevolgd.

Voor een Gezondheid en Maatschappij student is dit niet de
meest voor de hand liggende keuze, want er is geen vak op de middelbare school dat goed aansluit op BGM. Ik heb er dan ook voor gekozen om stage te lopen in het mbo. Het onderwijs heeft mij namelijk altijd al geïnteresseerd en ondanks dat ik eigenlijk niks over het mbo wist, was ik erg benieuwd naar deze doelgroep.

Ik heb drie dagen per week stage gelopen bij het Dulon
College in Ede. Daar gaf ik vakken zoals gezondheidsleer, voedingsleer en
trainingsleer aan studenten van Sport en Bewegen. Het mbo is mij erg goed bevallen. Omdat de studenten bijna even oud zijn als ikzelf, had ik een bijzondere band met hen. Ik kreeg allerlei verhalen over hun leven te horen en in de les werden veel grapjes gemaakt. Ook mijn collega’s waren erg gezellig. Ik heb bij veel collega’s meegekeken in de les (en ook in de sportlessen!), waar ik veel van heb geleerd.

Naast de stage heb ik anderhalve dag per week les gehad op
de universiteit. Met mij waren ongeveer 25 andere educatie-studenten, wat er voor zorgde dat je elkaar al snel kent. Ook de docenten leerden we goed kennen, zo heb je bijvoorbeeld jouw eigen mentor en zie je de docenten erg vaak. De studielast werd naarmate de minor vorderde steeds hoger, maar als je goed kan plannen, is het zeker te doen. Ik heb de minor ervaren als een periode waarin ik erg veel over zowel mijzelf, als anderen heb geleerd en het lijkt mij geweldig om later weer voor de klas te gaan staan!