Eerste slag nieuwe herdenkingsmunt en metershoge Kop-of-Munt machine

2 november 2018

Jeroen Dijsselbloem heeft vandaag het eerste Wageningen Universiteit Vijfje geslagen en de interactieve Kop-of-Munt machine geactiveerd. Het wettige betaalmiddel is in beperkte oplage verkrijgbaar.

De Koninklijke Nederlandse Munt (KNM) onthulde 2 november de interactieve installatie om de speciale herdenkingsmunt voor 100 jaar Wageningen University & Research te lanceren. Tijdens de feestelijke ceremonie sloeg voormalig minister van Financiën en WUR alumnus, Jeroen Dijsselbloem ter plekke de eerste herdenkingsmunt en activeerde de vijf meter hoge Kop of Munt Machine.

De Kop of Munt Machine nodigt zowel bezoekers van Wageningen Campus als internetgebruikers uit om persoonlijke dilemma’s op te lossen met een munt-toss. Met een druk op de digitale knop, of de fysieke knop van de Kop of Munt Machine, wordt een 50 cm grote replica van de herdenkingsmunt de lucht in geworpen. Via het online platform waar de installatie mee verbonden is, kunnen toeschouwers van over de hele wereld live de toss volgen en de uitkomst zien.

munten

Muntmeester bij KNM Stephan Satijn ziet in de speciale herdenkingsmunt een passend gebaar voor Wageningen als internationaal erkende kennisinstelling, die de afgelopen 100 jaar grote bijdragen heeft geleverd aan de landbouw- en voedselwetenschappen.

WUR-voorzitter Louise Fresco is verheugd dat de Koninklijke Nederlandse Munt Wageningen University & Research bij het honderdjarig bestaan wil eren met een herdenkingsmunt. ”Daarbij is de Kop of Munt machine een passend eerbetoon aan ons kenmerkende innovatieve karakter.”

Bert van Ravenswaaij, CFO bij KNM: “Het tossen van een munt werkt altijd wanneer je in tweestrijd staat. Dilemma’s zijn een universeel gegeven en juist daar wilden we op inspelen met dit concept.”

Dilemma indienen

Dilemma’s kunnen ingediend worden via www.knm.nl/kopofmunt, of door middel van een bezoek aan het Orion-gebouw op WUR campus, waar de installatie vanaf 2 november zes weken lang zal staan. Door een e-mailadres achter te laten kunnen deelnemers kans maken op unieke prijzen. De campagne kan via social media gevolgd worden met de #FlipaCoin.

Het Wageningen Universiteit Vijfje bevat een prachtig design kenmerkend voor de onderzoeksachtergrond en het gedachtegoed van de universiteit. De nieuwe munt is verkrijgbaar via de Koninklijke Nederlandse Munt website of via vestigingen van het Goudwisselkantoor. Naast 60.000 Wageningen Universiteit Vijfjes van verzilverd koper zijn er ook 5.500 zilveren en 1.000 gouden munten geslagen. Deze munten zijn een wettig betaalmiddel in Nederland.