Enthousiaste WUR-wetenschappers gezocht voor kinderen

17 november 2016

Wil jij Wetenschapper in de Klas worden? Het KNAW heeft een training ontwikkeld over communicatie met kinderen. Wetenschapsknooppunt Wageningen University biedt deze training aan voor wetenschappers van Wageningen University & Research. De training is gratis en de keuze van de startdatum is 14 december 2016 of 6 februari 2017.

Wij zijn op zoek naar WUR-wetenschappers (PhD-ers, postdoc’s en onderzoekers) die een les willen geven aan leerlingen van de basisschool over hun eigen onderzoeksonderwerp. Wil jij “Wetenschapper in de klas” worden en daar een training voor krijgen 'communiceren met kinderen'?

De training bestaat uit drie dagdelen. Je krijgt eerst handreikingen hoe je een les geeft aan kinderen van 8-12 jaar. Je ontwikkelt een les en oefent deze op een basisschool. Tijdens de laatste bijeenkomst worden de ervaringen gedeeld en krijg je feedback. De training start 14 dec'16 en/of 6 feb'17. Er is plek voor 25 enthousiaste WUR-wetenschappers. Wees er dus snel bij!
Aanmelden kan via wetenschapsknooppunt@wur.nl

Kinderen brengen je altijd iets nieuws.

De training

Wat komt o.a. aan bod
Inzicht en vaardigheden in communicatie met kinderen in de leeftijd van 8-13 jaar. Wat voor soort communicatie is effectief en wat werkt averechts? Opbouw van een activiteit. Leefwereld van kinderen. Didactiek van onderzoekend en ontwerpend leren.
Theorie in de praktijk
Na het eerste dagdeel gaat de wetenschapper een eigen activiteit op een school uitvoeren (en filmen). In de laatste bijeenkomst worden de ervaringen uitgewisseld en feedback gegeven.

Voor wie? Nederlandstalige Wetenschappers (PhD-ers, postdoc’s en onderzoekers) van de WUR met enthousiasme en/of talent voor communicatie (met kinderen).
Door wie?
Hilco van Stuyvenberg. Onderwijskundig en didactisch medewerker Wetenschapsknooppunt Wageningen. Opleidingsdocent W&T Pabo-CHE.

1e dagdeel:
De volgende onderwerpen worden besproken: Onderzoekend leren - Andersom denken - Stappen van onderzoekend leren - Hands on > minds on - Les ontwerpen.

2e dagdeel: lesactiviteit. Eigen gekozen datum.
Training in de praktijk brengen bij een basisschool die voor je geregeld wordt in de periode januari-maart. Het mag ook een school naar eigen keuze zijn. Je filmt de les en een fragment van 5 minuten wordt besproken tijdens het derde dagdeel.

3e dagdeel:
In deze bijeenkomst worden de ervaringen uitgewisseld en besproken aan de hand van de gemaakte filmbeelden.

Waar?

Op de Campus van Wageningen University in AXIS-X resp.ORION.

Kosten?

Tijd (+/- 15 uur), geen geld.
Materiaalkosten en zo nodig reiskosten worden vergoed. Als tegenprestatie verwachten wij de bereidheid tenminste nog twee lessen te geven (1x per jaar).

Aanmelden

Aanmelden kan door uiterlijk 5 dec'16 resp 30 jan'17 een mail te sturen naar wetenschapsknooppunt@wur.nl. Geef een korte beschrijving van het onderwerp en jouw motivatie.
Bij te veel deelnemers wordt er geselecteerd. We streven naar zo veel mogelijk verschillende expertises in ons aanbod 'Wetenschapper in de Klas'.