Nieuws

Europeanen willen bos en strand op hun vakantiebestemming (en mooi weer)

Gepubliceerd op
15 januari 2014

De Vakantiebeurs is vandaag weer begonnen. Een mooi moment om te melden dat inwoners van Europa hun vakantie het liefst doorbrengen in bossen of op stranden, bij een temperatuur van zo’n 20 tot 25 graden. Dat blijkt uit een analyse van de website www.myplacetobe.eu die vorig jaar door Alterra op de Vakantiebeurs werd gelanceerd.

Zo’n 35 procent van de bezoekers van deze site kwam uit het buitenland. Behalve bos en strand zijn ook kleine dorpjes populair, evenals rivieren, beekjes en plassen. Circa 20% van de bezoekers heeft een voorkeur voor bergen tussen de 500 en 1500 meter hoog. Wandelen is de meest populaire activiteit tijdens een vakantie, gevolgd door een bezoek aan een natuurgebied en een bezoek aan monumenten, kastelen en ruïnes. De bezoekers uit Zwitserland geven de hoogste aantrekkelijkheidsscore aan hun eigen omgeving, namelijk gemiddeld een 7. Nederlanders zitten met gemiddeld een 6,6 in de middenmoot. De bezoekers uit België geven met een 5,9 gemiddeld de laagste score aan hun eigen omgeving.

Wie op zoek is naar zijn eigen ideale gebied voor een vakantie ergens in Europa, kan via myplacetobe.eu een persoonlijke kaart maken op basis van zelf opgegeven voorkeuren, zoals de maand waarin je op vakantie gaat, je favoriete type vakantie, de temperatuur en het gewenste reliëf. Voor het landschap kun je kiezen uit 16 kenmerken, zoals bos, heide of eeuwige sneeuw. Voor al deze kenmerken kun je aangeven hoeveel ervan aanwezig moet zijn in je ideale landschap. De website berekent aan de hand van objectieve geografische informatie je persoonlijke voorkeurskaart. De kaart wordt weergegeven met Google Maps, wat het mogelijk maakt om (toeristische) informatie op te vragen, zoals adressen van hotels, bungalowparken en kampeerterreinen. Foto’s en video’s, en in sommige gebieden Street View, laten zien hoe je ideale gebied er in het echt uitziet.

“Maar de website is niet alleen voor consumenten interessant,” zegt recreatie-onderzoeker Martin Goossen van Alterra. “Hij dient ook een wetenschappelijk doel. Als veel mensen de site bezoeken, worden er waardevolle data gegenereerd omtrent de wensen van toeristen. De voorkeuren en kaartjes worden in een geanonimiseerd databestand opgeslagen. Met behulp van datamining kunnen we uit de grote hoeveelheid vastgelegde gegevens kennis destilleren op het gebied van recreatie, toerisme en landschapsbeleving in Europa.”

Behalve de website www.myplacetobe.eu heeft Alterra ook de website www.daarmoetikzijn.nl ontwikkeld, die bezoekers helpt bij het vinden van de mooiste plekken in Nederland.