Fietsen lenen en kopen op de campus

Published on
31 juli 2017

Een fiets nodig op de campus en je hebt er geen? Geen probleem. Met het fietsleensysteem van student Ewout Oonk kan – uitsluitend voor bestemmingen binnen Wageningen - een fiets worden geleend. En anders is er de optie om een ‘weesfiets’ uit Amsterdam aan te schaffen.

Met zijn eigen bedrijfje Cykl heeft Ewout Oonk acht opgeknapte fietsen bij gebouwen van WUR en studentenhuisvester Idealis neergezet. Via je smartphone kun je fietshuurtegoed kopen, opzoeken waar de fietsen precies staan en desgewenst een fiets huren. Deze service is vooralsnog alleen nog voor mensen met een WUR-account, op die manier weet Cykl wie je bent verifiëren en hoeft er geen borg gevraagd te worden.

Alle fietsen hebben een cijferslot en een nummer. Zodra je het nummer in de app intikt en op ‘rent’ drukt, krijg je de code van het cijferslot en kun je fietsen. Dat kost een euro per half uur. De zomerperiode wordt gebruikt om de app verder te testen.

Tweedehands grote-stadsfietsen

Wil je geen fiets lenen maar er gewoon eentje kopen, dat kan bij Trade Frm in Campus Plaza. Trade Frm is de groothandel die sinds een jaar de verkooprechten heeft van overgebleven fietsen van het Amsterdamse Fietsdepot. Bij dit depot komen de fietsen terecht die worden ‘weggeknipt’, omdat ze fout staan geparkeerd.

Jaarlijks worden 70.000 fietsen uit de stad gehaald waarvan er 30.000 door de rechtmatige eigenaar worden opgehaald. De rest, zo’n 40.000 fietsen, werden tot een jaar terug vernietigd. Deze fietsen worden nu via Trade Frm doorverkocht aan sociale werkplaatsen of aan handelaren in het buitenland. Zo’n 60 procent van de Amsterdamse ‘weesfietsen’ worden in eigen land verkocht. Onder de bv RijwielNL zijn er inmiddels winkels in Amsterdam zelf en in Vianen. Wageningen is de eerste campus waar een winkel opent.