Finale Biologie Olympiade in Wageningen krijgt winnares uit Ede

10 juni 2015

Van 1 tot en met 8 juni waren de twintig beste biologieleerlingen op Wageningen University voor de nationale finale van de 25e Biologie Olympiade. Zij kregen een week lang op hoog niveau college, practicum en toetsen om te kijken welke vier leerlingen Nederland in juli gaan vertegenwoordigen op de Internationale Biologie Olympiade. Christine Moene van CSG Het Streek in Ede won voor het tweede jaar op rij, voor Quinten Rutgers (Stedelijk Gymnasium Nijmegen), Gosse Sjoerd Bootsma (Gymnasium Camphusianum, Gorinchem) en Bram Vermeulen (Cals College, Nieuwegein).

Foto rechtsboven: Onder: Christine Moene. Boven, v.l.n.r.: Quinten Rutgers, Bram Vermeulen, Gosse Sjoerd Bootsma

Aan de voorronde voor de Nederlandse Biologie Olympiade deden meer dan tienduizend biologieleerlingen mee. De beste twintig waren uitgenodigd voor de laatste selectieronde, een trainingsweek bij Wageningen University over een breed scala aan biologieonderwerpen. De winnaars werden maandag 8 juni bekendgemaakt. Naast Christine was ook Quinten vorig jaar geselecteerd voor de internationale ronde. Zij wonnen bovendien een extra prijs: Christine ontving een stereomicroscoop en Quinten de 10voorBiologie-studiebeurs ter waarde van 2000 euro.

De Biologie Olympiade is een uitdagende wedstrijd voor scholieren uit de hoogste klassen van het voortgezet onderwijs. De Olympiade brengt getalenteerde en breed geïnteresseerde leerlingen bij elkaar die worden gestimuleerd om het beste uit zichzelf te halen. Voor de deelnemers is de finale een unieke ervaring, waarbij ze vaak levenslange vriendschappen opdoen en waarbij hun liefde voor de wetenschap en biologie in het bijzonder versterkt wordt. Dit jaar vierde de Biologie Olympiade haar zilveren jubileum, een bijzondere mijlpaal die gevierd is met een tweede wedstrijdronde in Naturalis Biodiversity Center.

Het Nederlandse team vertrekt op 10 juli naar Aarhus, Denemarken, voor de Internationale Biologie Olympiade. Bij dit evenement gaan de winnaars uit ruim zestig landen de strijd met elkaar aan. De Nederlandse leerlingen presteren prima en winnen regelmatig zilveren en bronzen medailles. Dit jaar wordt het Nederlandse team begeleid door Roel Baars (Universiteit Utrecht), Marije ter Wal (Radboud Universiteit Nijmegen) en Ange Taminiau (SLO).