Financiële stimulans voor interdisciplinair onderzoek bij WUR

20 juni 2019

Het managen van plasticstromen in Azië tot het ondersteunen van koffieboeren in Latijns Amerika. Een paar voorbeelden van projecten die WUR financiert via het Interdisciplinary Research and Education Fund (INREF). In totaal zijn acht voorstellen gehonoreerd die de gelegenheid krijgen zich verder te ontwikkelen tot volledig project voorstellen.

Samenwerking

Het voorbereiden van volledige onderzoeksvoorstellen is een grote inspanning  met uitgebreide tijdsinvestering. INREF richt zich op interdisciplinair samenwerking en biedt onderzoekers van Wageningen University de mogelijkheid met ‘Seed money projecten’ een bescheiden vergoeding te krijgen om hun idee voor onderzoek met partners verder uit te werken tot een volledig projectvoorstel voor fondsen als NWO of de EU.

In de huidige ronde zijn de volgende projecten gehonoreerd:

• Making the invisible visible for the biodiversity SDGs – recognizing what indigenous peoples and local communities value in indicators for decision-making and accountability (Sylvia Karlsson)
  • Governing plastic flows in Asia, PLASTIC-ASIA (Judith van Leeuwen)
  • Practices, policies and politics of urban irrigation in Africa and Asia (Gert Jan Veldwisch)
  • Land remediation in the Caribbean: exploring the potential of climate smart agriculture in policy and practice (Martine van der Ploeg)
  • Peace-making, land restitution and social reconstruction in Colombia: building up resilience and reconciliation by reconnecting with the land (Pieter de Vries)
  • Structuring markets for sustainable food systems: exploring transitional power of public procurement (Jessica Duncan)
  • Disruptive forces and (un)sustainable pathways of transformation: investigating multiple drivers of change and the socio-ecological consequences of coffee growing landscape in Latin America (Vivian Valencia)
  • Enhancing crop insurance design in South-Asian agriculture through bio-physical crop modelling, remote sensing and machine learning (Miranda Meuwissen)

INREF

INREF is het ontwikkelingsgerichte interdisciplinaire onderzoeks- en onderwijsfonds van Wageningen University. De INREF-activiteiten richten zich op samenwerking; tussen disciplines, tussen regio’s, tussen instituten en tussen financieringsinstanties. Samenwerking is essentieel om  de duurzame ontwikkelingsdoelen (SDGs) aan te pakken en om (inter-)nationaal onderzoek en onderwijs voor ontwikkeling verder te versterken.

INREF financiert zelf ook volledige onderzoeksprogramma’s, meer informatie hierover staat op INREF-projecten. Nieuwe rondes voor seed money of volledige voorstellen worden gepubliceerd via de Wageningse Onderzoeksscholen.