Persbericht

Financiële impuls voor Chinees-Nederlandse onderzoeksteams

1 november 2016

Twee Chinees-Nederlandse onderzoeksteams ontvangen van het Chinese ministerie van Wetenschap en Technologie en het Nederlandse ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen subsidie.

De financiering betreft een onderzoeksproject naar milieuvriendelijk beheren van natuurlijke hulpbronnen (SURE+, door Wageningen University & Research/Nanjing Agricultural University) en voor de ontwikkeling van one-stop-shop screening van longkanker, hart- en vaatziekten en COPD (UMC Groningen/Shanghai ChangZheng Hospital). De projecten ontvangen 1,8 miljoen euro en 10 miljoen Chinese yuan (omgerekend circa 1,3 miljoen euro) voor de komende vier jaar.

Het SURE+ programma beoogt de maatschappelijke factoren en natuurlijke processen te analyseren die van invloed zijn op de beschikbaarheid en kwaliteit van land, water en voedsel. Wetenschappers uit Wageningen en China werken in dit interdisciplinaire programma samen met vertegenwoordigers van de betrokken Chinese ministeries en het bedrijfsleven aan de formulering van coherente aanbevelingen voor een adequate en veilige voedselvoorziening op basis van duurzaam beheer van hulpbronnen. Het onderzoek richt zich met name op een efficiëntere benutting van land, water en nutriënten voor de productie van voedsel, en een effectiever beheer van de voedselproductie, -verwerking en -consumptieketen.

Programme Strategic Scientific Alliances

De subsidie voor Chinees-Nederlandse onderzoeksteams is het laatste, afsluitende onderdeel van het bilaterale programma Strategische Wetenschappelijke Allianties (PSA - Programme Strategic Scientific Alliances), gestart in 2002. Het programma, uitgevoerd door de KNAW in samenwerking en gefinancierd door het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen met het Chinese ministerie van Wetenschap en Technologie, wil gezamenlijk onderwijs en onderzoek van promovendi en postdocs uit China en Nederland mogelijk maken.

Deze strategische allianties hebben als doel het ontwikkelen van een unieke onderzoekslijn, waardoor de Chinees-Nederlandse teams door kennisuitwisseling, gezamenlijk gebruik van wetenschappelijke faciliteiten, veldwerk, workshops en trainingen een netwerk kunnen opzetten.

Lees hier meer over het SURE+ programma.