Financiële prikkel voor talentvolle Wageningse wetenschappers

Published on
15 juli 2016

Met een persoonlijke financiering tot zo’n 250 000 euro gaan zeven veelbelovende onderzoekers van Wageningen University gedurende drie jaar hun eigen onderzoeksideeën verder uitwerken. De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) heeft dat bekendgemaakt.

De Wageningse onderzoekers concurreerden met meer dan duizend collega’s in heel Nederland om de financiële middelen van bijna veertig miljoen euro die NWO hiervoor ter beschikking stelde om jong onderzoekstalent een kans te geven innovatieve onderzoekslijnen vorm te geven. De subsidievorm ‘Veni’ is de eerste stap in een opklimmende reeks van middelen die een vernieuwingsimpuls aan de Nederlandse wetenschap vormt. De vervolgmogelijkheden zijn ‘Vidi’ en ‘Vici’. In totaal ontvingen 158 jonge onderzoekers in Nederland een Veni-beurs.

De Wageningse gehonoreerde voorstellen zijn

De longen van de aarde: wat zuurstof vertelt over de koolstofbalans van bossen

Dr. I.T. (Ingrid) van der Laan-Luijkx – Meteorologie en Luchtkwaliteit
De wereldwijde koolstofbalans speelt een belangrijke rol bij het voorspellen van klimaatverandering. De grote onbekende is de koolstofuitwisseling van de biosfeer en hoe deze reageert op klimaatverandering. Om de processen daarin beter te begrijpen zullen de onderzoekers metingen van de ademhaling van bossen combineren met modelontwikkeling om deze te interpreteren.

CRISPR 4.0, a novel CRISPR-Cas system in pathogenic bacteria

Dr. R.H.J. (Raymond) Staals –Agrotechnology & Food Sciences
CRISPR-Cas technologie heeft de afgelopen jaren een revolutie teweeggebracht in de mogelijkheden van genetisch modificatie. Dit onderzoek richt zich op de biologische rol van een nieuw CRISPR-Cas-systeem dat vaak in pathogene bacteriën voorkomt. Bovendien wordt geprobeerd om dit systeem te gebruiken als een nieuw genetisch gereedschap.

Zacht en slim: Biocompatibele materialen vanaf de basis ontworpen

Dr. T.E. (Thomas Edward) Kodger - Chemische wetenschappen
Gel-achtige materialen zijn een van de basisbouwstenen in ons menselijk lichaam en zijn tegelijk erg zacht en toch mechanisch robuust. In het onderzoek wordt een nieuwe klasse synthetische materialen ontworpen die deze eigenschappen nabootsen en die het mogelijk maken om een nieuwe generatie implantaten en prothesen direct met 3D printen te fabriceren.

Milieumigratie in het digitale tijdperk

Dr. I.J.C. (Ingrid) Boas - Milieubeleid
Steeds meer mensen migreren vanwege milieuverandering en gebruiken daarbij informatie- en communicatietechnologieën (ICT) - zoals mobiele telefoons. Hoe beïnvloedt ICT en de daaraan verbonden informatie-uitwisseling de keuzes en bewegingen van milieumigranten? Dat gaat dit project onderzoeken.

Zijtakken blijken geen bijzaak

Dr. G.W. (Wilma) van Esse -Laboratory of Molecular Biology
Het aantal zaden per aar, het zaadgewicht en het aantal zijtakken met aren beïnvloeden de opbrengst van granen. Negatieve correlaties tussen deze eigenschappen staan opbrengstverhoging in de weg. Om de opbrengst in granen te verbeteren gaan de onderzoekers achterhalen hoe deze eigenschappen in verband staan op moleculair genetisch niveau.

Grondwater verschonen: biologische afbraak van microverontreinigingen

Dr. N.B. (Nora) Sutton – Milieutechnologie
Grondwater is een belangrijke drinkwaterbron. De kwaliteit daarvan wordt bedreigd door microverontreinigingen zoals pesticiden en medicijnresten. Natuurlijk voorkomende micro-organismen kunnen microverontreinigingen afbreken, maar dit is nu niet voorspelbaar. In dit project ontwikkelt de onderzoeker fundamentele kennis om in de toekomst micro-organismen te kunnen gebruiken om schoon grondwater te leveren voor drinkwaterproductie.

Wanneer beïnvloedt zwangerschapsdiabetes het kind?

Dr. Ir. Elmar W. Tobi – Humane voeding
Zwangerschapsdiabetes verhoogt het risico van het kind op zwaarlijvigheid en diabetes. Diagnose en behandeling start meestal halverwege de zwangerschap. Is dit vroeg genoeg om dit te voorkomen? Dit onderzoek kijkt of zwangerschapsdiabetes al in het eerste trimester het metabolisme verandert. Verder worden de metabole veranderingen in kaart gebracht op celniveau.