Fluence by OSRAM sluit aan bij de Club van 100

12 juni 2019

De Club van 100 van de business unit Glastuinbouw van Wageningen University & Research is een lid rijker: Fluence by OSRAM sluit zich aan en zet zich hiermee in voor het blijvend vernieuwen van kennis en onderzoek in de glastuinbouw.

Fluence by OSRAM maakt de krachtigste en meest energiezuinige ledverlichtingssystemen voor commerciële gewasproductie en onderzoek. Het bedrijf is de toonaangevende leverancier van ledverlichting op de wereldwijde medische cannabismarkt en werkt hard aan een efficiëntere productie van gewassen in samenwerking met de beste verticale-landbouwbedrijven en glastuinbouwers ter wereld. Vanuit deze ambitie heeft het bedrijf zich aangesloten bij de Club van 100. Het hoofdkantoor van Fluence is gevestigd in Austin (Texas, VS). Ook lanceerde het bedrijf vestigingen in Europa, het Midden-Oosten en Afrika.

Hoe werkt de Club van 100?

Toeleveranciers in de glastuinbouw die materialen, hardware, software, financiering of uitgangsmateriaal leveren krijgen via de Club van 100 laagdrempelig toegang tot de brede expertise van de business unit Glastuinbouw in het bijzonder en WUR in zijn geheel. Ook niet-commerciële organisaties die innovaties in, en ontwikkeling van de glastuinbouw als doelstelling hebben, kunnen aansluiten. "De Club van 100 is een ketenbrede club van grote en kleine bedrijven waar ook de handel en afzet zijn aangesloten," zegt Jan Willem de Vries als projectleider van de Club van 100.

Wat gebeurt er met de lidmaatschapsbijdrage?

De leden dragen met hun lidmaatschap bij aan de financiering van het toegepast-strategische onderzoek in de glastuinbouw. De helft van hun lidmaatschapsbijdrage kunnen ze inzetten voor expertise. Het gaat om Business-to-Business-activiteiten zoals bijvoorbeeld een klein onderzoek, consultancy, simulatieberekeningen, metingen of het laten verzorgen van lezingen. De resultaten uit deze Business-to-Business-activiteiten zijn dan alleen bestemd voor de bedrijven die de vraag hebben uitgezet. Jan Willem de Vries: "Wij proberen een bijdrage te leveren aan het oplossen van een probleemstelling waar de leden mee komen. Denk bijvoorbeeld aan het maken van simulatieberekeningen of het bijpraten van de Raad van Bestuur van het desbetreffende lid over een specifiek onderwerp. Sommige bedrijven kiezen ervoor om hun budgetten bij elkaar te leggen om een groter onderwerp beet te pakken."

De andere helft van de lidmaatschapsbijdrage wordt door de leden bij elkaar gelegd in een gezamenlijke pot. De leden bepalen samen met Wageningen University & Research aan welke onderwerpen de Club van 100 moet gaan werken om het Nederlandse glastuinbouwcluster een voorsprong te laten behouden op het gebied van kennis. "Voor de verschillende projecten worden z.g. begeleidingscommissies aangesteld. Fluence by OSRAM gaat hiervoor ook iemand afvaardigen."