Nieuws

Formatief evalueren: de leerlingencyclus

article_published_on_label
15 april 2020

Vanuit het leernetwerk formatief evalueren hebben wij Judith Gulikers en Marijke Veugen (vanuit ELS) een blog gemaakt naar aanleiding van een activiteit die we met onze docenten gedaan hebben: maak in een poster inzichtelijk hoe formatief evalueren voor de leerling uitziet: Wat DOET de leerling als deze de cyclus van formatief evalueren doorloopt?

Veel scholen willen aan de slag met formatief evalueren om de leerlingen meer eigenaarschap over hun eigen leren te laten nemen, leerlingen meer te motiveren en/of meer betekenisvol te laten leren. Maar welk gedrag laten leerlingen dan zien die eigenaarschap over hun eigen leren nemen? Die meer gemotiveerd zijn? Of die betekenisvol leren? Vanuit het Leernetwerk formatief evalueren onderzoeken Judith Gulikers en Liesbeth Baartman samen met de deelnemende scholen welk gedrag leerlingen vertonen. In dit artikel meer over het netwerk, het onderzoek en de opbrengsten. 

Lees hier de gehele blog op de website van Vernieuwenderwijs.