Scriptieprijs voor vier excellente Wageningse scripties

10 maart 2017

Tijdens de 99ste Dies Natalis op 9 maart ontvingen vier studenten van Wageningen University de Scriptieprijs. Justin Tauber mocht zich naast winnaar in het domein Agrotechnologie en voeding ook overall winnaar noemen. De andere winnaars zijn Annemerel Mol, Jorieke Vaanhold en Joëlle Janssen.

In de ceremonie van de uitreiking ontvingen alle winnaars hun prijs uit handen van de juryleden en onder toeziend oog van begeleiders, leerstoelhouders, familie en vrienden. Tijdens het symposium voorafgaande aan de viering van de Dies Natalis van Wageningen University & Research werd de overall winnaar bekend gemaakt door prof.dr.ir. Pierre de Wit, voorzitter van de jury.

Justin Tauber ontving een geldbedrag van 1000 euro en het bronzen beeld van ‘De Wageningse Boom’ van Sjoerd Buisman, naast een oorkonde en een judicium met daarin de motivatie van de jury. De andere winnaars kregen ieder €500. In totaal werden er 34 scripties ingezonden voor de Scriptieprijs 2016, alle afgerond in het collegejaar 2015-2016.

Justin Tauber schreef zijn winnende scriptie voor zijn studie Moleculaire levenswetenschappen onder leiding van dr.ir. Joris Sprakel van de leerstoelgroep Fysische chemie en soft matter. De scriptie met de titel ‘Dopant dynamics in weak crystals’ werd door de jury geroemd om zijn originele en creatieve aanpak, waarbij slim gebruik werd gemaakt van computersimulaties en algoritmen. De inzichten in de scriptie en het artikel dat hij erover schreef in een goed aangeschreven journal, is een cruciale stap in het ontwerpen van nieuwe technologieën. Justin is net begonnen aan zijn PhD bij dezelfde leerstoelgroep waar hij zijn scriptie schreef. Hij doet onderzoek naar het breken van zachte polymeernetwerken, zoals rubber.

De overige winnaars en hun scripties zijn:

Omgevingswetenschappen

Annemerel Mol, Environmental Technology

Titel scriptie: ‘Bioelectro chemical battery’

Begeleider : Sam Molenaar MSc, dr. ir. Tom Sleutels, dr. ir. Annemiek ter Heijne; leerstoelhouder: prof. dr. ir. Cees Buisman

Maatschappijwetenschappen

Jorieke Vaanhold, Economics, Environment and Governance

Titel scriptie: ‘Price determination in the electricity imbalance market’

Begeleider: dr. Edwin van der Werf; leerstoelhouder: prof. dr. Ekko van Ierland

Levenswetenschappen

Joëlle Janssen, Voeding en Gezondheid

Titel scriptie: ‘A new immune regulatory role of isoleucine and valine: Shaping macrophage polarization states’

Begeleider: dr. Vincent de Boer; leerstoelhouder: prof. dr. Jaap Keijzer

Bij de beoordeling heeft de jury vooral gelet op de technisch-wetenschappelijke kwaliteit, de schriftelijke presentatie, de toepasbaarheid in de praktijk en de kwaliteit van het onderzoek in het wetenschappelijke veld. De geldbedragen werden geschonken door KLV Wageningen Alumni Network.