Gember of mint? Ouderen zijn er dol op

Persbericht

Gember of mint? Ouderen zijn er dol op

Gepubliceerd op
6 januari 2016

Ouderen vinden nogal eens dingen lekker waar jongere mensen van griezelen, zo weten velen uit ervaring. Een nieuwe studie, gepubliceerd in het internationale vakblad Food Quality and Preference, bevestigt dat smaakvoorkeuren tussen oud en jong daadwerkelijk kunnen verschillen – iets om rekening mee te houden bij de ontwikkeling van nieuwe producten.

Het team met onderzoekers van Wageningen UR liet 65-plussers en mensen van rond de 30 drie soorten ontbijtkoek (normaal, volkoren en gember) en chocolade (melk, puur, mint) proeven. Bij elk product gaven de deelnemers aan hoe lekker ze het vonden en in welke mate ze positieve of negatieve emoties in zich voelden opkomen. Op de lijst stonden 25 verschillende emoties. Deelnemers beoordeelden de producten individueel en één voor één, in de sensorische ruimtes van Wageningen UR. Ze wisten niet wat ze voorgeschoteld kregen.

Positief gevoel

De ouderen scoorden bij zowel gemberkoek als mint chocolade significant hoger dan jongeren op positieve emoties als aangenaam, blij en enthousiast. De jongeren gaven bij deze producten juist vaak aan dat ze gevoelens  zoals bijvoorbeeld walging voelden opkomen. Zowel bij ouderen als bij jongeren gold: hoe lekkerder ze iets vonden, hoe positiever hun gevoelens na het eten van het product; hoe minder lekker, hoe negatiever hun gevoelens. Mogelijk hebben ouderen zulke positieve associaties met gember en mint, omdat deze smaken hen herinneren aan vroeger.

Productontwikkeling

De studie onderstreept het belang van doelgroepsegmentatie in productontwikkeling. “Productontwikkelaars lijken er goed aan te doen de smaak van hun product af te stemmen op de leeftijdsgroep die ze willen bereiken - of het nu gaat om een eiwitdrank, een eiwitrijke maaltijd of een vitamine D-supplement”, zegt den Uijl.

Twee leeftijdsgroepen

Bijzonder is dat het onderzoek zich concentreerde op jongere mensen (80 in totaal en gemiddeld 29 jaar oud), en 65-plussers (154 in totaal en gemiddeld 69 jaar oud). De ouderen, de ene helft met een goed en de andere helft met een verminderd reukvermogen, waren lid van het SenTo-panel met oudere consumenten van Wageningen UR. Dit leverde de onderzoekers unieke inzichten op in smaakvoorkeuren en productbeleving.

Over de publicatie

De publicatie Emotion, oldfaction and age: A comparison of self-reported food-evoked emotion profiles of younger, adults, older normosmic adults and older hyposmic adults is in september 2015 verschenen in het internationale wetenschappelijke tijdschrift Food Quality and Preference. De studie maakt deel uit van het promotieonderzoek van Louise den Uijl, gericht op de ontwikkeling van eiwitrijke producten voor subgroepen ouderen.

Over het Sento-panel

Het SenTo-consumentenpanel (Senioren van de Toekomst) van Wageningen UR geeft fabrikanten inzicht in de wensen en behoeftes van senioren ten aanzien van voedingsmiddelen. Die kunnen zo gericht producten ontwikkelen, met een grotere kans van slagen. De ruim 800 deelnemers van SenTo zijn zelfstandig wonende senioren tussen de 55 en 93 jaar, met uiteenlopende opleidingsniveaus en toegang tot een computer met internet. Zij vullen regelmatig vragenlijsten in over hun gezondheid, hun gewicht en hun sociale leven. Van de meeste panelleden is het sensorisch vermogen (smaak, reuk) getest. Inzet van SenTo - qua omvang en samenstelling uniek in Europa - maakt het mogelijk om vragen te beantwoorden over subgroepen ouderen.