Gert Jan Hofstede benoemd tot persoonlijk hoogleraar

5 juli 2018

De raad van bestuur van Wageningen University & Research heeft dr. Gert Jan Hofstede benoemd tot persoonlijk hoogleraar. De benoeming geschiedt op basis van zijn uitstekende onderzoeks- en onderwijskwaliteiten. De benoeming tot persoonlijk hoogleraar geldt voor een periode van vijf jaar.

Prof.dr.ir. G.J. (Gert Jan) Hofstede (1956) is benoemd tot persoonlijk hoogleraar Artificial Sociality bij de leerstoelgroep Toegepaste informatiekunde die onder leiding staat van prof. Bedir Tekinerdogan. Gert Jan Hofstede is momenteel universitair hoofddocent deze leerstoelgroep.

Gert Jan Hofstede studeerde af als populatiebioloog in Wageningen en werd vervolgens computerprogrammeur. Hij keerde terug naar de academische wereld en promoveerde in 1992 op een onderwerp in de productieplanning. In die tijd raakte Gert Jan ervan overtuigd dat in complexe systemen het menselijke element veelal nauwelijks is bestudeerd. Hij legde zich toe op spelsimulaties, op vertrouwen en transparantie in toeleveringsketens, en gedurende de laatste tien jaar op ‘social simulation’. Zijn huidige onderzoeksinteresse is het gebruik van agent-based models waarmee hij inzicht probeert te verwerven in de relationele aspecten van complexe socio-technische of sociaal-ecologische systemen, zoals bestudeerd bij de verschillende kenniseenheiden van WUR. Voorbeelden zijn veiligheid in productieketens of ziekteverspreiding in aardappelteelt.