Nieuws

Gezonde feiten over fietsen & bewegen

Gepubliceerd op
15 december 2017

Fietsen wordt veel gedaan in ons land en vaak is het ook de snelste manier om van A naar B te gaan. Zeker in een drukke stad kun je met een fiets beter uit de voeten dan met een auto en heb je geen parkeerdrama’s. Bovendien is fietsen beter voor het milieu en heeft fietsen een positieve invloed op je gezondheid. Kortom: het is niet alleen voordeliger maar ook nog eens goed voor je.

Hogere productiviteit

Door de jaren heen zijn er meerdere onderzoeken die het positieve effect van fietsen aanstippen. Denk hierbij niet gelijk dat je honderden kilometers per week moet afleggen. Het zit ook in de ‘kleine dingen’ als fietsen naar je werk. Wist-je-dat-je dat je arbeidsproductiviteit hoger ligt als je met de fiets naar school komt?

Door de beweging wordt je energie aangewakkerd en daardoor komt er ook meer uit je vingers, aldus The Journal for Workplace Health Management. Terug naar huis fietsen zorgt er ook voor dat je lekker uitwaait en de tijdens het werk opgebouwde spanning/stress beter kan loslaten.

Beter geheugen

Bovendien is je geheugen na een (fiets)inspanning ook beter volgens Perceptual and Motor Skills. In andere woord je traint je geheugen door meer te bewegen. Zodoende hoef je geen ezelsbruggetjes te bedenken om bepaalde zaken beter te onthouden. Wissel de auto dus in voor de fiets!

Niet geheel onbelangrijk: een verbetering van het humeur

Fietsen en bewegen hebben een positieve invloed op je humeur. Dat is niet alleen prettig voor jezelf maar ook voor je collega’s, vrienden en familie. Door te beweging komt er endorfine vrij in je lichaam en dat zorgt voor een goed humeur. De endorfine kan wel zo’n 12 uur doorwerken. Hier heb je dus alleen maar profijt van en anderen ook aldus het ‘Physical Activity and Health’ rapport.

Laat een kapotte fiets of een fiets zonder versnellingen je er niet van weerhouden om meer te fietsen. Voor het afleggen van een fietsritje richting werk of naar vrienden heb je geen super deluxe fiets nodig. Is je fiets kapot? Kijk dan een bij deze betaalbare Popal fietsen op Fietsenopfietsen.nl.

Tip: zet je fiets tijdens de winter in de schuur of in je gang

Tijdens de winterperiode worden er veel fietsen gestolen. Jaarlijks worden er volgens het CBR naar schatting tussen de 468.000 en 772.000 sloten gestolen. Plaats je fiets altijd op een plek waar veel mensen langslopen of waar er goed zicht is op de fiets. Zet je fiets tevens op slot met twee sloten, waarbij je met het 2e slot je fiets vast zet aan een vast object.

De sloten van AXA en ABUS komen volgens de ‘Slotentest’ van Fietsersbond het beste uit de test. Hierbij geldt dat de AXA Defender (zie Slotenspeciaalzaak.nl) de prijs van beste ringslot in de wacht sleept en dat de ABUS Iven en ABUS Ivy is verkozen tot beste kettingslot.

Leuke weetjes omtrent fietsen en gezondheid

Hieronder worden een aantal leuke weetje beschreven omtrent fietsen & het effect op je gezondheid:

Fietsen zorgt ervoor dat je een goede conditie krijgt en behoudt. Omdat je meer beweegt kom je ook niet snel aan en kan het leiden tot een afname in gewicht.

Door meer te bewegen wordt de behoefte in zoetigheid minder. Kortom: meer bewegen betekent een lagere drang naar snoep en zoetigheid.

De gemiddelde fietssnelheid is 18-20 kilometer per uur. Het aantal calorieën dat je verbrandt is o.a. afhankelijk van je lichaamsgewicht. Iemand van 60kg verbrandt ongeveer 450 calorieën per uur, iemand van 70kg verbrandt 500 calorieën en iemand van 80kg verbrandt 550 calorieën. Ben je geblesseerd? In vergelijking met hardlopen heeft fietsen een lichtere impact op je lichaam. Als je geblesseerd bent, afhankelijk van de zwaarte van een blessure, kan de fiets een middel zijn om nog enigszins aan je beweging toe te komen. Doordat je sport ben je niet alleen meer in beweging wat goed is voor lijf en leden maar leidt het je ook nog eens af van zaken waar je mee zit. Sport kan zorgen dat je alles om je heen even vergeet en zo daarna ook weer stukken beter aan de slag kunt. Fris en met beter resultaat.

Als je moeilijke beslissingen dient te nemen gaat dat ook beter als je van tevoren gesport hebt. Dus sta je voor bepaalde dilemma’s? Beweeg van tevoren goed, dan neem je veel makkelijker een beslissing.

Beweeg eens wat vaker

Als je geen tijd hebt om naar je werk te fietsen of dat te ver is, kun je er natuurlijk ook voor kiezen in je vrije tijd op de fiets te stappen. Goed voor het milieu maar vooral ook voor jezelf. Je functioneert beter, krijgt er een goed humeur van en gaat er meer door genieten. Bewegen is niet moeilijk en kan overal. En levert je alleen maar voordelen op voor je gezondheid.