Rethink Protein Challenge Finale: SWAP en GrainGain gaan er met de winst vandoor!

3 juli 2019

Afgelopen donderdag was het dan eindelijk zover: de Grand Finale van de Rethink Protein Challenge waarin de 20 overgebleven studententeams het opnamen tegen elkaar. Samen met partners uit het bedrijfsleven hadden de 20 finalisten maanden aan hun ideeën en prototypes gewerkt. Nu was het eindelijk tijd voor de teams om de jury, bestaande uit verschillende partners, en het publiek te overtuigen van hun innovatieve projecten die een oplossing moeten bieden voor het voeden van wereldwijd 9 miljard mensen met duurzame, betaalbare en gezonde proteïnes.

Studenten in de ‘driver’s seat’

De Grand Finale werd geopend door Arnold Bregt (Dean of Education WUR) die benadrukte dat het de studenten waren die de touwtjes in handen hadden tijdens de Rethink Protein Challenge. Daarnaast moesten de deelnemende studententeams echt out-of-the-box denken tijdens de challenge. Dit kwam ook naar voren tijdens de eerste ronde van de Grand Finale, waarin alle teams één zenuwslopende minuut hadden om hun idee of prototype te pitchen op het podium.

Na deze eerste ronde verraste Arnold Bregt de finalisten door aan 4 teams een wildcard uit te rijken voor de Dutch 4TU Impact Challenge die plaats zal vinden op 7 november in Den Haag. De teams ‘InsectImpact’, ‘Alfi’, ‘Morama: a lost crop from Africa’ en ‘Inka Spread’ kregen de wildcards. Zij zullen dus gaan strijden tegen studenten van de andere Technische Universiteiten in Nederland om zo een ticket te bemachtigen voor de World Expo in Dubai in 2020.

Insecten proeven?

Tijdens de pauze van de finale kwam de jury bij elkaar om voor zowel de categorie Ideation als Prototyping drie teams te selecteren die door mochten naar de laatste ronde van de finale. Bezoekers konden tegelijkertijd een bezoekje brengen aan de stands van de business partners en de studententeams die op een Innovation Market stonden. Met live-muziek op de achtergrond konden er zelfs een aantal prototypes van de teams geproefd worden.

Na de Innovation Market werd de Grand Finale weer hervat met een keynote speech van David Welch van The Good Food Institute, die onder andere plant-based en cell-based meat besprak. Andere onderwerpen gerelateerd aan de proteïne revolutie werden besproken tijdens een paneldiscussie. Hierbij gaven verschillende partners hun kijk op het voeden van de wereldbevolking met proteïnes in de toekomst.

De winnende teams…

Vervolgens brak er een spannend moment aan: de zes teams die door mochten naar de laatste ronde van de finale werden aangekondigd door de jury. In de categorie Ideation waren ‘SWAP – Silkworm as Protein’, ‘Meprotein’ en ‘Dehydrated Cushuro’ geselecteerd. In de categorie Prototyping mochten ‘Fame Gun’, ‘Alfi’ en ‘GrainGain’ door naar de volgende ronde. Deze teams kregen de kans om een langere pitch van twee minuten over hun project te geven, waarna de jury hen bestookte met uitdagende vragen.

De jury kwam daarna nog één keer samen om te beslissen wie daadwerkelijk de winnaars van de Rethink Protein Challenge zouden worden. Na een aantal zenuwslopende minuten voor de teams werden de winnaars dan eindelijk bekend gemaakt. In de categorie Ideation ging ‘SWAP- Silkworm as Protein’ er met de winst vandoor. Het idee van SWAP draait om het gebruik van het bijproduct van de zijderupsenindustrie (de poppen) als eiwitrijk voedingssupplement. In de categorie Prototyping won ‘GrainGain’, dat de wereldbevolking wil voeden door een droogtechniek toe te passen en zo de overgebleven resten van het bierbrouwproces, bierbostel, te gebruiken. Beide teams kregen een cheque van €5.000,- uitgereikt en zullen support krijgen om hun project verder te ontwikkelen.

Student Challenge ReThink protein

Nadat de winnaars van de challenge waren aangekondigd was het tijd om dit te vieren en om even terug te blikken op de Rethink Protein Challenge. Het team achter Enakke, dat er met de Publieksprijs (€500,-) vandoor ging, vond vooral het hele proces van het brainstormen en bedenken van een prototype, geschikt voor de markt, erg waardevol. De 1-minuut pitches waren volgens Enakke wel erg spannend, “maar ik denk dat we het goed gedaan hebben, want blijkbaar hebben we indruk gemaakt op het publiek”.