Gratis schoolfruit voor bijna 520.000 kinderen!

13 november 2017

Vandaag is het EU-schoolfruit- en groenteprogramma 2017 – 2018 van start gegaan. Minister Schouten overhandigde de eerste doos schoolfruit op de basisschool De Springbok in Den Haag. Het Steunpunt Smaaklessen & EU-Schoolfruit van Wageningen University & Research verzorgt de communicatie en het lesmateriaal voor de scholen.

Dit schooljaar ontvangen 2.965 basisscholen 20 weken lang voor elke leerling 3 stuks gratis groente of fruit. In totaal krijgen 519.246 kinderen schoolfruit; gezamenlijk ruim 31 miljoen stuks. Dit is het hoogste aantal scholen en kinderen dat ooit aan de Schoolfruitregeling heeft meegedaan. Veel scholen maken van de start van de schoolfruitleveringen een feestelijke activiteit. Zo worden de kinderen op een leuke manier gestimuleerd om meer groenten en fruit te eten. Daarnaast kunnen de kinderen met behulp van schoolfruitlesmateriaal en digibordlessen kennis opdoen over groenten en fruit.

Gratis schoolfruit voor bijna 520.000 kinderen!

Schoolfruitregeling

De Europese Unie wil met de schoolfruitregeling gezonde voedingsgewoontes bij kinderen stimuleren en zo de afzet van groente en fruit op de lange termijn bevorderen. Dit is het eerste jaar dat alle 28 EU-lidstaten meedoen aan de complete regeling. Nederland doet dit jaar voor het negende jaar mee aan de Europese schoolfruitregeling.

Voor het schooljaar 2017-2018 hebben 8 leveranciers een erkenning als Schoolfruitleverancier van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl) ontvangen. Zij zullen de inkoop en leveringen van het groente en fruit naar de scholen verzorgen. RVO.nl voert de schoolfruitregeling uit in opdracht van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit. Voor meer informatie kijk op www.euschoolfruit.nl.