Groente van Mars ontvangt Klokhuis Wetenschapsprijs 2016

2 november 2016

De Marsgrond-onderzoeker Wieger Wamelink is winnaar van de eerste Klokhuis Wetenschapsprijs. Hij kreeg de prijs uitgereikt bij de kinderopening van het InScience wetenschapsfilmfestival in LUX te Nijmegen op 2 november. Zijn voorstel was door de kinderjury samen met vijf andere Nederlandse projecten op de shortlist geplaatst. De redactie van het populaire programma verkoos Groente van Mars daaruit als winnaar.

NTR-presentatrice Eva Cleven van Het Klokhuis maakte de winnaar bekend. De nieuwe prijs van Jeugdprogramma populaire NTR-programma richt zich op wetenschappelijk onderzoek dat relevant en interessant is voor kinderen. Het doel van de prijs is om een breed en jong publiek bekend te maken met wetenschappelijk onderzoek in Nederland. “We vinden het goed dat er aan onze generatie wordt gedacht en dit was een van de meest interessante onderzoeken voor kinderen. Ook zullen we het in de toekomst wel nodig hebben, omdat we dan misschien op Mars gaan wonen”, luidde de motivatie van de kinderjury.

Tomaten van Mars

Met zijn onderzoek naar de mogelijkheden om groenten zoals radijs, tomaten en rucola op grond van de planeet Mars of van de maan te telen, baarde onderzoeker Wieger Wamelink veel opzien. Hij onderzocht of de zware metalen die van nature in deze bodems voorkomen ook in de gewassen zouden belanden en dus giftig konden zijn voor menselijke consumptie. Hij gebruikte daarvoor namaakgrond afkomstig van NASA. De uitkomsten van het onderzoek bleken geruststellend. De zware metalen, zoals lood en zink, komen niet méér voor in groente op Mars- en maangrond dan in groente van aardse grond.

De kinderjury van zestien leerlingen van groep 7/8 maakte een keuze uit 35 inzendingen van universiteiten en academische ziekenhuizen. De andere genomineerde voorstellen voor de Klokhuis Wetenschapsprijs 2016 waren afkomstig van de universiteiten van Tilburg, Twente, VUmc/AMC Amsterdam, en de Universiteit van Amsterdam. Wieger Wamelink werkt als onderzoeker bij Wageningen Environmental Research. Om zijn onderzoek te financieren had hij een crowdfundingsproject opgesteld.

Zo ziet wonen op mars er ongeveer uit