Groep 7 GJ vd Brinkschool wint wedstrijd 'Kruip in de huid van een dier'

19 maart 2015

Op woensdagmiddag 18 maart vond de finale van de ontwerpwedstrijd 'Kruip in de huid van een dier' van het Wetenschapsknooppunt Wageningen University plaats. Basisscholen werden uitgedaagd om de perfecte leefomgeving van een zelfgekozen dier te ontwerpen.

De G.J. van den Brinkschool won de hoofdprijs van €500,- en de publieksprijs van €250,- voor hun inzending “Leefomgeving van de lynx”. De Tafelronde uit Amersfoort en de Montessorischool uit Veenendaal wonnen resp. de tweede (€250,-) en de derde (€100,-) prijs. Het te winnen geldbedrag moet besteed worden aan het leefbaarder maken van de schoolomgeving voor dieren.

Prachtige maquettes

In de finale streden de zes beste inzendingen om de prijzen. Zij verdedigden hun inzending tegenover een jury van deskundigen van Wageningen UR. Met behulp van prachtige maquettes presenteerden de kinderen voor een volle zaal op de campus van Wageningen University. Ze wisten zich goed te weren tegenover de kritische vragen van de jury en het publiek.

Wilgentaksensor

De kinderen hadden zich heel goed ingeleefd in de dieren. Kippen, wilde konijnen, otters, lynxen en grizzlyberen kunnen nu rekenen op aanstormende onderzoekers die heel goed weten wat dieren nodig hebben. Van wilgentaksensors tot ecoducten en holen, aan alles was gedacht. Groep 3 van De Klokbeker uit Ermelo presenteerde wel een heel bijzonder idee: de driekoppige dolfijn, een zelfverzonnen dier dat de plastic soep in de oceanen opeet. De jury beloonde dit originele idee met de Innovatieprijs.