Groot onderzoek naar gezonde voedselsystemen voor gezonde diëten in Afrika en Azië

10 mei 2017

De Wageningse voedingsonderzoeker Inge Brouwer krijgt de leiding over een onderzoeksprogramma van 24 miljoen dollar voor de analyse van voedselsystemen voor gezonde diëten in Afrika en Azië. Het onderzoek maakt deel uit van het onderzoeksprogramma Agriculture for Nutrition and Health (A4NH) van de internationale instituten voor landbouwkundig onderzoek, CGIAR.

'Wie het over voeding heeft in landen als Ethiopië, Nigeria, Bangladesh en Vietnam, kijkt meestal of er voldoende graan, rijst of mais beschikbaar is voor de bevolking, vertelt Inge Brouwer in Resource, het magazine van Wageningen University & Research. De kwaliteit en voedingswaarde van dat voedsel is vaak een ondergeschoven kindje. Maar daar gaat verandering in komen via een grootschalig onderzoek van Inge Brouwer met internationale onderzoeksinstituten. Dit project stelt niet de landbouw in ontwikkelingslanden centraal, maar de consumenten. Die moeten een gevarieerd en gezond dieet krijgen, zodat ondervoeding, gebrek aan vitaminen en mineralen en obesitas worden uitgebannen. Aan de hand van gezonde diëten wil het project de voedselsystemen in deze landen hervormen.

"Schijf van Vijf" voor Afrika en Azië

De onderzoekers gaan eerst een diagnose maken van de bestaande diëten in de vier genoemde landen. Daaruit moet blijken of het dieet te eenzijdig is of teveel ongezonde elementen bevat zoals suiker, zout, frisdrank en processed food. Om dat om te buigen naar een gevarieerd en gezond dieet, gaat Brouwer een healthy eating index opstellen. ‘Een soort Schijf van Vijf, om consumenten te informeren hoe ze gezond kunnen eten en de overheid aan te zetten tot gezondheidsbeleid’, licht ze toe.