Hans-Gerd Janssen benoemd tot buitengewoon hoogleraar in het herkennen van geurstoffen in voedsel

Published on
3 oktober 2019

De raad van bestuur van Wageningen University & Research heeft prof. Hans-Gerd Janssen benoemd tot buitengewoon hoogleraar ‘Recognition-based Analytical Chemistry’. Hij gaat methoden ontwikkelen om geurstoffen in voedsel te analyseren. De leerstoel wordt gefinancierd door Unilever Research en is gestart per 1 juli jl.

Voedselverspilling tegengaan

Prof. Hans-Gerd Janssen (Nijmegen, 1964) wil met zijn leerstoel werken aan de ontwikkeling van snelle analysemethoden voor de meting van vluchtige stoffen in lucht. Een belangrijke toepassing daarbij is de detectie van specifieke markers voor de versheid, of juist het bederf, van voedsel. Jansen wil daarmee bijvoorbeeld sensoren ontwikkelen die kunnen ‘herkennen’ (vandaar de naamgeving van zijn leerstoel) of voedsel vers of bedorven is. Deze sensoren zouden toepasbaar zijn in de keuken van de consument en een belangrijke rol kunnen vervullen bij het tegengaan van voedselverspilling. Met zijn onderzoek hoopt prof. Janssen zo een bijdrage te leveren aan een duurzamere productie en gebruik van voedingsmiddelen.

Janssen_Jans-Gerd 20181108.jpg

Janssen studeerde Scheikundige technologie aan de Technische Universiteit Eindhoven, waar hij in 1987 cum laude afstudeerde en promoveerde in 1991. Hij was tot 1999 universitair (hoofd)docent in Eindhoven en sindsdien onderzoeker bij Unilever Research. Vanaf 2004 is hij buitengewoon hoogleraar aan de Universiteit van Amsterdam. Hij ontwikkelde daar geminiaturiseerde en geautomatiseerde analysemethoden voor zeer complexe systemen zoals bacteriën en hoogwaardige kunststoffen. Dit werk vond later toepassing in onderzoek naar ziekten als tuberculose, en in het bestuderen van veroudering van verf gebruikt door schilders als Rembrandt. Janssen publiceerde meer dan 200 wetenschappelijke artikelen. Zijn leerstoel aan WUR is onderdeel van de leerstoelgroep Organische Chemie.