Persbericht

Het Mars-diner was geweldig - Een overheerlijke maaltijd van ’Mars’

Published on
31 augustus 2016

Op dinsdag 30 augustus is de eerste maaltijd gebaseerd op de groenten die op, door NASA nagemaakte, Mars- en maanbodem zijn gekweekt, klaargemaakt en gegeten. De maaltijd werd klaargemaakt door studenten van de vakschool RijnIJssel en Wageningen university en geserveerd in hotel de Nieuwe Wereld in Wageningen.

Het diner werd speciaal georganiseerd voor de mensen die het project ‘Food for Mars and moon’ hebben gesponsord. Zij genoten zichtbaar van het culinaire hoogstandje dat onder leiding van docent en chef-kok Jaap Harm van Seggeren werd bereid. Wieger Wamelink, de onderzoeker die de groenten samen met een onderzoeksteam had geteeld, was onder de indruk van de smaak en vormgeving van de vier gangen. ‘Wat opviel was de heerlijk zoete smaak van de wortelen en tomaten die in verschillende gerechten was verwerkt. Vooral het ijs van wortel was overheerlijk. Maar ook de aardappelsoep met brandnetel smaakte heel goed’, aldus Wamelink. 'Ik zou vier sterren geven’.

De gebruikte groenten zijn de afgelopen maanden in de kas van Wageningen University & Research geteeld op Mars- en maanbodemsimulant en op aardse potgrond (controle-experiment). Dit was het derde experiment dat werd uitgevoerd en doel van dit jaar was om een zo groot mogelijk opbrengst te halen voor de tien gewassen: sperziebonen, radijs, rucola, tuinkers, spinazie, erwt, rogge, peen, tomaat en aardappel. Daarom werd de bodem gemengd met organisch materiaal, compost, om de planten meer voedingstoffen te geven. ‘Het is alsof je dood plantenmateriaal van een vorige oogst onderspit', volgens Wamelink. Daarnaast werd er voedingsoplossing gegeven alsof je de plas en poep van de toekomstige Mars- en maanbewoners gebruikt voor bemesting. Dat is belangrijk omdat er daar straks niets verloren mag gaan en mest is mest, ook al komt die van mensen. De opbrengst was zo groot dat het ruim mogelijk bleek om op basis daarvan een maaltijd samen te stellen.

De bodems op Mars en de maan en ook de gebruikte simulanten in het experiment bevatten zware metalen. Om zeker te weten dat die niet in het voedsel terechtkomen zijn er van tevoren tests uitgevoerd op tomaat, radijs, erwt en rogge. Wamelink daarover: ‘Gelukkig bleek dat de gehalten aan metalen ver beneden de maximumwaarden liggen en dat de groenten dus veilig gegeten konden worden.’

Was het dan allemaal heel goed gelukt? Nee, de aardappels vielen wat tegen. Dat was al duidelijk tijdens het kweken: er werden opeens nieuwe scheuten gevormd en een deel van de aardappels was duidelijk doorgeschoten, wat de aardappel niet ten goede komt. Waarschijnlijk lag dat voor een deel aan het kweken van de aardappel in potten in een kas. Maar die aardappels werden er door de chef-kok direct uitgevist en niet gebruikt voor de maaltijd. ‘Slecht voor de smaak’, aldus Jaap Harm van Seggeren. En hoewel ze heerlijk smaakten was het duidelijk dat de wortels nog grotere potten nodig hebben om goed te groeien, ze waren nu aan de kleine kant. Daarentegen zijn er vele kilo’s tomaten en bonen geoogst. Vooral de tomaten kwamen daardoor veelvuldig terug in de maaltijd. De gasten waren er overigens niet uit wat lekkerder was: een tomaat gekweekt op Mars- of maangrond of toch maar gewone aardse grond. Wel vonden velen de smaak van de Marsgroenten intenser.