Hoogleraar: “Voedselprobleem eerst volledig begrijpen”

15 januari 2020

Als we het wereldwijde voedselsysteem duurzaam willen optimaliseren, en specifiek de rol van zuivel daarin, dan moeten we dat systeem volledig doorgronden. We moeten de complexiteit van ons voedselsysteem dus eerst begrijpen, voordat we oplossingen kunnen aandragen. Dat zegt prof. Thom Huppertz bij zijn inauguratie als buitengewoon hoogleraar Dairy Science & Technology aan Wageningen University & Research op donderdag 16 januari 2020.

De wereldbevolking bestaat uit 7,8 miljard mensen en blijft groeien. Het is een grote uitdaging om al die mensen te voorzien van gezonde voeding. Prof. Huppertz: “Wanneer we zéker weten dat we de uitdagingen en implicaties van het voeden van de wereld in kaart hebben, pas dan kunnen we kijken naar de oplossingen en de implementatie daarvan. Wat is mogelijk? Wat is praktisch? Wat is optimaal? We kunnen het ons niet veroorloven om een gokje te wagen. Er is geen ruimte voor trial-and-error.”

Volgens prof. Huppertz moeten we kijken naar alle factoren van gezonde voeding. Het voeden van de wereld gaat namelijk niet alleen om het produceren van voedsel en het consumeren ervan. Het ligt veel gecompliceerder: sociale, culturele, economische, politieke aspecten spelen mee in de productie van voedsel. En het voedsel dat geproduceerd wordt, maakt onderdeel uit van een maaltijd. Binnen die maaltijd beïnvloeden de voedingsstoffen in de verschillende producten elkaar onderling. Zo komt zink in rijst gemakkelijker beschikbaar in de aanwezigheid van zuivel. We moeten, zo vindt Huppertz, met al deze aspecten rekening houden en ze in samenhang bekijken.

Zuivel als efficiënte bron van voedingsstoffen

De buitengewone leerstoel Dairy Science & Technology van prof. Huppertz onderzoekt de rol van zuivelproductie en -consumptie in een duurzaam en gezond voedselsysteem. Zuivel is namelijk een efficiënte bron van hoogwaardige eiwitten (hoge zgn. DIAAS-score) en andere voedingsstoffen. Wanneer we dezelfde hoeveelheid voedingsstoffen uit ander voedsel willen halen, moeten we daar veel meer van eten. Bovendien is zuivel een van de meest betaalbare voedselbronnen. Dat is cruciaal, zeker in ontwikkelingslanden.

Biografie

Thom Huppertz (Venray, 1975) is in deeltijd werkzaam als principal scientist Food structuring bij FrieslandCampina. Hij is daarnaast als adjunct professor Dairy Science verbonden aan Victoria University in Melbourne (Australië). Huppertz is tevens hoofdredacteur van het International Dairy Journal. Eerder was hij tien jaar verbonden aan het NIZO als principal scientist dairy technology. In de periode 2013 - 2017 was Huppertz adjunct professor Dairy Science and Technology aan South Dakota State University in de Verenigde Staten.

Vanaf 1 mei 2019 bekleedt dr. ir. Thom Huppertz de buitengewone leerstoel Dairy Science & Technology aan Wageningen University & Research. De leerstoel is een gezamenlijk initiatief van de Nederlandse Zuivel Organisatie (NZO) en Wageningen University & Research. Thom Huppertz volgt prof.dr.ir. Tiny van Boekel op, die de leerstoel sinds september 2017 op interim basis vervulde. De leerstoel is onderdeel van de leerstoelgroep Food Quality & Design van Prof. Vincenzo Fogliano.

De inauguratie vindt plaats op donderdag 16 januari om 16.00 uur in de Aula van WUR, Generaal Foulkesweg 1 in Wageningen. Journalisten zijn van harte welkom.