Hoogleraar microbiologie Willem de Vos koninklijk onderscheiden

20 oktober 2017

Prof. dr. Willem de Vos is benoemd tot Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw. Hij ontving de onderscheiding uit handen van de Wageningse Burgemeester Geert van Rumund tijdens de viering van het 100 jarig bestaan van het Laboratorium voor Microbiologie aan de Wageningen University & Research.

Willem de Vos is biochemicus en promoveerde aan de Rijksuniversiteit Groningen en het Max Planck Instituut te Berlijn. Vanaf 1983 was hij project- en onderzoeksleider bij het Nederlands Instituut voor Zuivel Onderzoek (NIZO) en daarnaast werd hij op 33-jarige leeftijd aangesteld als bijzonder hoogleraar ‘bacteriële genetica’ aan de Wageningen University & Research. Vanaf 1995 is hij voltijd hoogleraar Microbiologie en voorzitter van de afdeling Microbiologie. Daarnaast is hij sinds 2007 gasthoogleraar en vanaf 2011 deeltijdhoogleraar ‘Human Microbiomics’ aan de universiteit van Helsinki.

Hij heeft een cruciale rol gespeeld bij de ontwikkeling van een revolutionaire methode om het verstoorde evenwicht binnen de darmflora van de patiënt te herstellen. Daarnaast heeft hij een bijdrage geleverd aan fundamentele wetenschappelijke doorbraken die hij heeft vertaald in tal van innovatieve biotechnologische toepassingen. Willem de Vos heeft meer dan 100 promovendi begeleid, vele publicaties geschreven, is betrokken bij meer dan 25 patenten, heeft hoge waarderingen gehaald zoals Spinoza Award, Most Entrepreneurial Scientist Award en subsidies van European Research Council.

De bijzondere verdiensten van Willem de Vos zijn van maatschappelijke betekenis en hebben een mondiale uitstraling.

Prof. dr. Willem de Vos