Nieuws

In de keten op zoek naar onderscheidende paprika

Gepubliceerd op
3 juni 2014

Voor het zoeken van een onderscheidende paprika, die hoog scoort op zowel People, Planet als Profit is een ketenaanpak gekozen. Op basis van onderzoek zijn drie rassen geselecteerd die onderscheidend zijn door hun uiterlijk, goede smaak en/of een hoog gehalte aan gezonde inhoudsstoffen. Ook de weerbaarheid tegen bladluis is gescreend. Onlangs kregen medewerkers van groentespeciaalzaken voorlichting van een paprikateler en een proeverij.

Binnen de keten maken Zwingrow, Rijk Zwaan, ENZA Zaden, LookAtFresh en vijf groentespeciaalzaken, samen met Wageningen UR Glastuinbouw en LEI Wageningen UR deel uit van het project.

Communicatieconcept

Vorig jaar zijn de producten in de winkel getest met beperkte communicatie. Dit jaar is als test met extra communicatie een concept om deze paprika’s heen ontwikkeld. Gezamenlijk met de hele keten is hierover nagedacht en gediscussieerd. Zo is de belangrijkste doelgroep die bereikt moet worden met het concept: Vrouwen tussen 25-35 jaar, die gaan voor een smakelijke, gezonde maaltijd, die niet teveel tijd kost, tenzij ze zin hebben om te koken zoals in het weekend. Ook houdt de groep van variatie en komt zij weleens bij een groentespeciaalzaak.

Deze doelgroep wordt benaderd door de verse paprika’s herkenbaar in een fris en vrolijk display met steeds een ander recept aan te bieden, gecombineerd met dezelfde recepten als kant- en klare maaltijd. Zo kan zij kiezen voor lekker zelf koken of een snelle maaltijd.

Voorlichting van paprikateler naar winkelmedewerkers

Naar verwachting versterkt deze combinatie de verkoop van de paprika’s. Communicatie op de winkelvloer is van groot belang voor de verkoop. Om ook de medewerkers van de groentespeciaalzaken feeling te geven met de paprikateelt en het concept is een avond georganiseerd waar de paprikateler de teelt aan hen heeft toegelicht. Ook was er een proeverij met paprikasapjes in het smaaklab in Bleiswijk bij Wageningen UR Glastuinbouw (foto). Zo wordt het ketenverdienmodel steeds verder ontwikkeld, waarbij dit jaar de nadruk komt te liggen op de vormgeving van het samenwerkingsproces in de keten op de lange termijn.