Industrie zet vol in op producten met goede end-of-life-opties

Nieuws

Industrie zet vol in op producten met goede end-of-life-opties

Gepubliceerd op
1 juli 2019

Voor de industrie worden hergebruik en end-of-life steeds belangrijker bij productontwikkeling. Ook bij die van materialen op basis van planten wordt hier steeds meer over nagedacht. Dit werd onderstreept tijdens het jaarlijkse CBPM symposium van Wageningen Research.

Een publiek voor het grootste deel bestaande uit vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven en daarnaast deelnemers van overheid en  onderzoeksinstellingen deelden in Hotel De Wageningse Berg hun kennis over de nieuwste ontwikkelingen rond circular & biobased performance materials. “Onder invloed van klimaatverandering zetten bedrijven in op de ontwikkelingen van producten die recyclebaar en bio-afbreekbaar zijn”, aldus Christian Bolck, directeur van het CBPM onderzoeksprogramma.

Hightech polymeermaterialen van alternatieve grondstoffen

De Duitse polymeerproducent Covestro is een voorbeeld van een bedrijf dat zich volledig richt op de transitie van de fossiele naar circulaire, biobased economie. Het bedrijf heeft zich bovendien volledig verbonden aan de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties. “We zien alternatieve grondstoffen als biomassa, CO2 en afval als grondstoffen om onze impact op de planeet te verminderen”, zei R&D Manager Verena Goldbach van Covestro. Zij noemde biobased dispersies van polyurethaan als voorbeeld. Op langere termijn wil het bedrijf zijn afhankelijkheid van fossiele grondstoffen verder verminderen met behulp van biobased alternatieven en directe CO2-conversie.

Lignine: uitstekend in asfalt

Een ander polymeer met veel potentie, is lignine. Deze natuurlijke lijmstof heeft volgens onderzoeker Richard Gosselink van Wageningen Food & Biobased Research alle kenmerken om uit te groeien tot een van de pijlers van de circular & biobased economy. Als binder in asfalt doet de stof het uitstekend, vertelt Gosselink: “Lignine is waterbestendiger dan bitumen en is op lagere temperaturen te verwerken, wat tot enorme CO2-winst leidt.” Praktijkproeven leren dat liggen er nog uitstekend bij: “Vergeleken met conventioneel asfalt scoort het zelfs beter op noise reduction, rolling resistance en brake deceleration.”