Instrumenten weerstation Wageningen University registreerden zonsverduistering

20 maart 2015

De zonsverduistering van 20 maart is duidelijk geregistreerd met de waarnemingsinstrumenten op het weerstation van Wageningen University. Rond de klok van half elf is een dip waarneembaar in het stralingsniveau. De verminderde straling is voor het menselijk oog minder goed op te merken.

Met de meteorologische instrumenten op het meetveld De Veenkampen van de leerstoelgroep Meteorologie en luchtkwaliteit van Wageningen University constateerden onderzoekers een daling in de straling die het aardoppervlak ter plaatse bereikt. Net na half elf registreerden de stralingsmeters (pyranometers) bijna geen straling meer. Op dat moment was de zon maximaal bedekt. De zonnestraling die door de bewolking kwam liep terug tot  slechts ca 15 Watt per vierkante meter. Normaal zou dan ca. 100 W/m2 verwacht zijn en zonder bewolking zelfs minstens 450 W/m2. Het effect van de zonsverduistering was ook zichtbaar in de luchttemperatuur op 10 cm alwaar de lucht ongeveer 2°C afkoelde.

Waarnemingen met het blote oog zijn anders dan met een instrument. Een instrument meet de absolute verandering. De registratie met onze ogen is aangepast aan de omstandigheden.

Toelichting figuur: Intensiteit zonnestraling met een pyranometer en luchttemperatuur op 10 cm hoogte boven gras.  De invallende kortgolvige (zonne)straling maakt een duikeling (rood).
Toelichting figuur: Intensiteit zonnestraling met een pyranometer en luchttemperatuur op 10 cm hoogte boven gras. De invallende kortgolvige (zonne)straling maakt een duikeling (rood).