Verklaring van burgemeester van Wageningen, WUR en Idealis over verwensingen aan Chinese studenten

10 februari 2020

Onbekenden hebben van 8 op 9 februari een Wageningse studentenflat beklad met kreten als ‘Sterf Chinezen’ en ‘Chinese Corona’. Ook werd de lift besmeurd met uitwerpselen, een Chinese vlag van een kamerdeur getrokken en gebonkt op ramen en deuren. “Dit is echt verschrikkelijk”, volgens Simon Vink, woordvoerder van Wageningen University & Research.

Volgens Simon Vink is dit ernstiger dan een gewone kwajongensstreek. WUR neemt de kwestie hoog op en heeft contact gelegd met verhuurder Idealis, de politie en de burgemeester.

Vink: “We moeten het niet groter maken dan het is, maar dit is een hele disrespectvolle, discriminerende actie tegen een groep gewaardeerde studenten. Wij gaan met de Chinese studenten in gesprek en onze steun uitspreken. Het is al erg genoeg wat zich allemaal afspeelt in China, het land waar hun ouders, hun familie en vrienden en bekenden wonen. Dan moet je hier niet zo behandeld worden.”

Lees het complete nieuwsbericht op de website van de Gelderlander