KNAW kiest prof. Erwin Bulte als nieuw lid

23 mei 2017

De KNAW heeft de Wageningse hoogleraren prof. John van der Oost, prof. Erwin Bulte en prof. Marcel Visser gekozen als lid. Zij zijn gekozen op grond van hun wetenschappelijke prestaties. De KNAW telt ruim vijfhonderd leden, waarvan er nu 26 uit het gehele land zijn toegetreden. Een lidmaatschap is voor het leven. Op donderdag 8 juni 2017 worden de nieuwe Akademie-leden geïnstalleerd.

De nieuwe Wageningse KNAW-leden:

Bulte.jpg

Erwin Bulte (1968),hoogleraar Ontwikkelingseconomie, is een ontwikkelingseconoom die met behulp van grootschalige experimenten in Afrika en Azië onderzoek doet naar de relatie tussen instituties en economische groei. Samen met zijn team onderzocht hij de relatie tussen geweld, altruïsme en economische groei in het door burgeroorlog geteisterde Burundi. Op het platteland van Sierra Leone en Liberia heeft hij onderzoek gedaan naar de invloed van lokaal bestuur en corruptie op de effectiviteit van ontwikkelingshulp en investeringskeuzes van dorpelingen. Bulte is ook verbonden aan Oxford en Cambridge University, aan de Consultative Group for International Agricultural Research (CGIAR) en aan de Universiteit Utrecht.

Oost.jpg

John van der Oost (1958), hoogleraar Bacteriële genetica, is al vijfentwintig jaar internationaal toonaangevend in het onderzoek van het erfelijk materiaal van bacteriën en andere micro-organismen. Met zijn groep was hij tien jaar geleden de eerste die het mechanisme ophelderde achter het CRISPR-Cas-afweersysteem van bacteriën. Daardoor konden onderzoekers nieuw gereedschap ontwikkelen waarmee ze doelgericht genetisch kunnen manipuleren. Recent ontrafelde Van der Oost een tweede bacterieel afweersysteem waardoor de genetische gereedschapskist verder wordt uitgebreid. De vindingen van Van der Oost helpen mee om in de toekomst gentherapie uit te voeren: het repareren van genetische afwijkingen.

Visser.jpg

Marcel Visser (1960) is buitengewoon hoogleraar Ecologische genetica aan Wageningen University & Research en afdelingshoofd dierecologie aan het Nederlands Instituut voor Ecologie (NIOO-KNAW) en bijzonder hoogleraar Seizoenstiming van gedrag aan de Rijksuniversiteit Groningen. Visser was een van de eerste wetenschappers die aantoonde hoe klimaatverandering de voedselketen van planten en dieren verstoort. Hij zag onder andere dat als eiken eerder uitlopen, de voedselpiek van rupsen in het bos eerder valt en dat koolmezen te laat zijn om rupsen voor hun jongen te vinden. Het bijzondere aan het onderzoek van Visser is dat hij verschillende disciplines in de biologie met elkaar combineert. Van genetica in organismen via populaties tot ecosystemen. En van veldproeven tot labexperimenten en modellen.