Klankkunstenaar lanceert audiotour over eiwittransitie op Wageningse campus

22 februari 2022

Met zijn nieuwe audiotour laat klankkunstenaar Remco de Kluizenaar bezoekers van de Wageningse campus op unieke wijze kennismaken met de eiwittransitie, ofwel de verschuiving van dierlijke eiwitten naar plantaardige en nieuwe eiwittenbronnen. Hij mixt wetenschappelijke inzichten met klanken, muziek en grappige anekdotes. “Zo krijgt de bezoeker een theatrale beleving en wordt de eiwittransitie toegankelijker voor een breed publiek,” aldus De Kluizenaar, artist in residence bij Wageningen University & Research.

De Nederlandstalige tour is geschikt voor iedereen met interesse in de eiwittransitie, muziek en/of de Wageningse campus. “En hij is 24/7 beschikbaar,” vertelt De Kluizenaar. “Het enige dat bezoekers hoeven te doen is de soundwalk app Echoes downloaden en een opgeladen telefoon en oortjes meenemen. Al wandelend en luisterend stappen ze in de fascinerende wereld van de eiwittransitie. Op verschillende locaties horen ze fragmenten van interviews met wetenschappers, geluiden uit hun onderzoek en daarmee gecomponeerde muziek. Van hommels die melodietjes zoemen bij ritmisch rammelende lupine peulen, een muzikale impressie van de exponentiële groei van eendenkroos tot een techno duet tussen een droppeggiometer en een pipetteerrobot.”

Artist-in-residence

Van juni 2021 tot eind 2022 is De Kluizenaar artist-in-residence bij Wageningen University & Research. De audiotour is zijn eerste artist impression. Hij richt zich volledig op de eiwittransitie, één van WUR’s investeringsthema’s. Vanuit verschillende invalshoeken zoekt WUR naar manieren om de beschikbaarheid en diversiteit van eiwitten te verhogen: voedingswetenschap, landbouw- en productietechnologie en consumentengedrag. Om de groeiende wereldbevolking in de toekomst van voldoende eiwitten te kunnen voorzien.

Stacy Pyett, co-coördinator van dit thema binnen WUR: “Wij wilden een veelomvattend onderwerp als de eiwittransitie toegankelijk maken voor een breder publiek. Het raakt tenslotte iedereen, van voedingsmiddelenbedrijven tot de consument. Met deze audiotour geeft De Kluizenaar op luchtige en creatieve wijze een inkijkje in de hoofden van eiwitwetenschappers, maar zorgt hij ook voor een bijzondere ervaring door de combinatie met prachtige klanken en muziek.”

De Kluizenaar zelf wilde vooral de inhoud van de eiwittransitie verbinden met de campus: “Door het werk een sterke sense of place te geven via muziek, humor, menselijke anekdotes van ontmoetingen met wetenschappers en de ervaring van het wandelen over de campus zelf, waar je de wetenschappers uit de tour maar zo kan ontmoeten. Zo worden studenten, een kar met labjassen op straat en andere toevallige aanwezigen acteurs een decor in een meeslepende beleving, een augmented reality.”

Over Remco de Kluizenaar

Remco de Kluizenaar is een internationaal gerenommeerd klankkunstenaar. Hij heeft ruim 20 jaar ervaring in locatietheater en klankkunst-installaties op festivals zoals Oerol, Karavaan, Dorset inside-out (UK), en voor opdrachtgevers zoals ministeries, provincies, bedrijven en musea zoals Groninger Museum, Nederlands Openluchtmuseum Arnhem en Kröller Müller.