Koning opent het nieuwe Foods Innovation Centre van Unilever

Published on
10 december 2019

Vrijdag 6 december is door koning Willem Alexander 'Hive' geopend, het nieuwe Foods Innovation Centre van Unilever, gevestigd op Wageningen Campus. Het Food Innovations Centre vervangt de locaties waar tot nu toe onderzoek werd gedaan, in Vlaardingen, Polen en Duitsland. In het gebouw werken 550 mensen aan voedingsinnovaties.

De opening werd vooraf gegaan door het symposium 'Foods as a force for good'. In drie verschillende paneldiscussies werd besproken welke veranderingen gezamenlijk tot stand moeten worden gebracht om ook in de toekomst iedereen te kunnen voorzien van gezonde en duurzame voeding. Onder de sprekers waren Alan Jope (CEO Unilever), Diane Holdorf (Managing Director Food & Nature van WBCSD), Mette Lykke (CEO Too Good To Go) en Louise Fresco (voorzitter Wageningen University & Research).

Het nieuwe gebouw weerspiegelt door de transparante bouw de open innovatiestrategie waarbij beweging en ontmoeting wordt gestimuleerd.  Het duurzame karakter van Hive is onder andere terug te vinden in de materialen die voor een groot deel gerecycled zijn.

Voedsel voor de toekomst

Door de vestiging op de campus wordt de samenwerking bevordert met Wageningen University & Research maar ook met andere partijen op de campus. En er wordt nadrukkelijk samenwerking gezocht met de startup community. Het doel van die samenwerking is om slimme ideeën om te zetten in voedsel voor de toekomst. "We zoeken naar plantaardige gerechten, met de juiste smaken en geuren", zegt Serpil Tascioglu. Zij heeft voor Unilever de leiding over het project. "Als we zo doorgaan zoals we nu voedsel produceren en consumeren hebben we in 2050 drie planeten nodig. Er is een systeemoplossing nodig, zodat we de wereld ook dan nog kunnen voeden."

In de keukens in het pand staan chefs uit verschillende werelddelen. Een van de innovaties is bijvoorbeeld vegan mayonaise, waar geen ei aan te pas komt. Die is vooral bedoeld voor de Braziliaanse markt.
Werknemers en experts maar ook juist consumenten kunnen de nieuwe producten uitproberen en hun mening delen. Het restaurant is tijdens de lunch ook vrij toegankelijk voor campusbewoners.