Landbouwministers EU maken kennis met Nederlandse voedselinnovaties

8 juni 2016

Op maandag 30 mei is de expositie ‘Food to be’ officieel geopend door staatssecretaris Martijn van Dam (Economische Zaken) in gezelschap van Rob van Gijzel, burgemeester van Eindhoven en Louise Fresco, bestuursvoorzitter Wageningen UR. Ter gelegenheid van de informele landbouwraad brengt staatssecretaris van Dam een bezoek aan de expo, samen met 27 landbouwministers van de EU en Eurocommissaris Phil Hogan. Vanaf 31 mei is de expo ook voor het publiek gratis toegankelijk.

Martijn van Dam: “Nederland en Europa moeten voorop gaan in het bedenken van innovatieve manieren om de wereldbevolking te voeden. Daarvoor hebben we een gemeenschappelijk landbouwbeleid nodig dat goede kaders biedt. Dit nieuwe landbouwbeleid (na 2020) moet nóg sterker inzetten op duurzaamheid en innovatie. Europa heeft alles in huis voor een koplopersrol: topuniversiteiten, geweldige producenten en innovatieve ideeën. De inspiratie vinden we op deze expo Food to Be."

Louise Fresco: “We staan wereldwijd voor de opdracht om te zorgen voor een grotere, kwalitatief betere en meer diverse voedselproductie die tegelijk de druk op natuur en milieu verlaagt en bijdraagt aan het opvangen van klimaatverandering. Dat betekent dat landbouw naast productie van ruwe materialen ook een drijvende rol moet spelen in de overgang naar een bio-based en circulaire economy. Als leidend kenniscentrum ontwikkelt Wageningen UR met vele internationale partners op al deze terreinen nieuwe kennis en technologieën die op deze expo te zien zijn. Wageningen UR biedt de bouwstenen voor innovatie om, gebaseerd op verkenning van de natuur, zoals fundamentele processen van fotosynthese, de kwaliteit van leven op deze planeet te verbeteren.”

Toekomst van ons voedsel

Van 3D-geprinte ziekenhuismaaltijden tot melkrobots en van drijvende boerderijen tot kweekvlees. De expo Food to be biedt de unieke mogelijkheid om een reis te maken langs de toekomst van ons voedsel. Nederland loopt wereldwijd op kop op het gebied van voedseltechnologie en staat internationaal bekend om haar Dutch Design. Maar hoe ziet de Hollandse pot er in de tweede helft van de 21e eeuw uit? De 45 meest innovatieve ondernemers, wetenschappers en designers van Nederland laten je zien welke innovaties in de toekomst het verschil gaan maken. Wageningen UR staat met 4 voedselinnovaties op deze expo.
Innovaties uit Wageningen op expo ‘Food to be’:

De vegetarische biefstuk: Een puur plantaardig stukje biefstuk wordt geleverd door deze innovatie. Er is gebruik gemaakt van de methode Shear Cell Technology, plantaardig materiaal wordt vervormd zodat het de gewenste vezelstructuur krijgt. Een veelbelovend resultaat in het onderzoek naar duurzame plantaardige vleesvervangers.

Drones4food: De Drones4food van Wageningen UR kunnen met verschillende meetinstrumenten data inwinnen en in relevante informatie voor de boer omzetten. Hierdoor kan de boer bemestings- en bestrijdingsmiddelen in de juiste hoeveelheid, plaats specifiek, toedienen. Deze vorm van precisielandbouw is kostenbesparend en meer duurzaam, en vindt daarmee aftrek boeren over de hele wereld.

Voedselscanner: De consument kan de regie in eigen hand nemen door zelf zijn voedsel te scannen met betaalbare mini-infraroodscanners. Deze scanners kunnen mensen zelf bedienen om alledaagse voedselproducten te analyseren op chemische samenstelling en in de toekomst ook versheid en andere producteigenschappen. Binnen enkele seconden komt op je smartphone of tablet bijvoorbeeld het vet- en eiwitgehalte en calorische waarde tevoorschijn. Maar ook biologische status en voorspelling van de houdbaarheid van producten kunnen in de toekomst worden gecheckt zonder de verpakking te openen.

Quality Phenomics Robot: Wageningen UR werkt aan een toolbox waarmee bedrijven in de versketen de beginkwaliteit van groenten, fruit, bloemen en aardappels kunnen bepalen. Onderdeel van de toolkit is een robot die de kwaliteit van individuele producten kan meten. Hierbij kijkt de robot onder andere naar vorm, kleur en een vingerafdruk via near-infrared. De robot geeft ondernemers de mogelijkheid geautomatiseerd producten te controleren op kwaliteit, zonder deze hierbij te beschadigen. De robot moet ook gaan helpen bij het ontwikkelen van nieuwe groente- en fruitrassen. De robot maakt het makkelijker nieuwe rassen te analyseren en beoordelen op kwaliteit. De expo ‘Food to be’ vindt plaats van 30 mei t/m 5 juni in het Klokgebouw Hal A te Eindhoven.

Naast de doorlopende expo, is er van 31 mei tot en met 5 juni een uitgebreid programma met lezingen, talkshows en andere activiteiten. Deze evenementen zijn bedoeld voor iedereen die zich nog verder wil verdiepen in de toekomst van ons voedsel. Vrijwel alles is gratis (op inschrijving) te bezoeken. Ga voor aanmelding naar de website.