Lezingenserie over kweekvlees

22 mei 2014

Een hamburger van in het lab opgekweekte stamcellen van een koe. De hoogleraar die 's werelds eerste kweekburger maakte, Mark Post, spreekt op dinsdag 27 mei in Wageningen. Het is de eerste van drie lezingen over kweekvlees, georganiseerd door Studium Generale.

Dinsdag 27 mei - Cultured Meat: the Inside Story

Welke obstakels moest Mark Post overwinnen om de eerste kweekburger te maken? En wat is er allemaal gebeurd sinds de wereldprimeur? Mark Post vertelt zijn verhaal en laat bezoekers proeven aan de toekomst van in het lab gekweekt vlees.

Dinsdag 3 juni - Meat, Culture and Emotion

Cor van der Weele, Hoogleraar Humanistische Wijsbegeerte aan Wageningen University, over de kans dat Europeanen daadwerkelijk kweekvlees gaan eten. Ook vertellen promovendi uit verschillende delen van de wereld hoe in hun land tegen dit fenomeen wordt aangekeken.

Dinsdag 10 juni - Meat Transition

Door een groeiende wereldbevolking, die bovendien steeds welvarender wordt, neemt de druk op het milieu toe. Niet in de laatste plaats door de footprint van de veehouderij. Hoogleraar Tiny van Boekel (Wageningen University), Corinne Cornelisse (fractiemedewerker Partij voor de Dieren) en Dick Veerman (Foodlog) gaan in op de vraag of het mogelijk is mensen substantieel minder vlees te laten eten en of kweekvlees onderdeel kan zijn van de broodnodige eiwittransitie.