Louise Fresco ontvangt eredoctoraat aan de Katholieke Universiteit Leuven

15 februari 2017

Op 15 februari wordt in Leuven een eredoctoraat uitgereikt aan professor Louise O. Fresco vanwege haar belangrijke rol in het maatschappelijke debat over duurzame voedselvoorziening. De KU Leuven bekroont jaarlijks personen met bijzondere verdiensten op wetenschappelijk, maatschappelijk of cultureel vlak.

Louise Fresco: “Ik zie dit als een erkenning van het belang van een brede wetenschappelijke aanpak van de voedselketen van productie, consumptie, natuur tot beleid én als een erkenning van het belang van het vertellen van het verhaal van wetenschappelijke vooruitgang voor een breder publiek.”

“Hoogleraar Louise O. Fresco is een unieke en geëngageerde stem in het academisch én in het maatschappelijk debat over duurzame voedselvoorziening. Als één van de eersten benadrukte ze dat ons voedsel nood heeft aan een doordacht en gedragen beleid dat de raakvlakken met andere grote maatschappelijke uitdagingen incorporeert: onder- en overgewicht, impact op het milieu, klimaatverandering, biodiversiteit, economische en sociale ontwikkelingen.” Zo luidt de motivatie voor het eredoctoraat.

Louise Fresco promoveerde in 1986 cum laude op tropische plantenteelt aan Wageningen University. Ze was hoogleraar plantaardige productiesystemen en duurzaam landgebruik in Wageningen, Leiden en Amsterdam, en gasthoogleraar aan o.a. Stanford en Uppsala. Van 1997 tot 2006 is Fresco hoofd van landbouw en voedsel bij de Wereldvoedselorganisatie FAO. Ze schrijft voor een breed publiek over voedselzekerheid en eetcultuur, onder meer in NRC Handelsblad en in het boek Hamburgers in het Paradijs (2012), dat resulteert in de zesdelige tv-reeks Fresco’s Paradijs. Daarnaast schreef ze drie roman. De utopisten (2008) werd genomineerd voor de Libris Literatuurprijs. Sinds 2014 is Louise Fresco voorzitter van de Raad van Bestuur van Wageningen University & Research.

Lees het volledige interview in de KU Leuven Campuskrant.