Persbericht

Marianne Geleijnse nieuwe vicevoorzitter Gezondheidsraad

11 december 2017

Prof. dr. J.M. (Marianne) Geleijnse van Wageningen University & Research wordt de nieuwe vicevoorzitter van de Gezondheidsraad. De ministerraad heeft haar voorgedragen voor benoeming per 1 januari 2018. Marianne Geleijnse volgt Hans Severens op, die decaan wordt van de Erasmus School of Health Policy & Management (ESHPM).

Prof. dr. J.M. (Marianne) Geleijnse

Marianne Geleijnse studeerde Biomedische wetenschappen in Leiden en deed een master Epidemiologie in Rotterdam. Zij promoveerde aan de Erasmus Universiteit Rotterdam op onderzoek naar natrium, kalium en bloeddruk. Sinds 1999 werkt zij bij de Afdeling Humane Voeding en Gezondheid van Wageningen University & Research en sinds 2015 als hoogleraar Voeding en hart- en vaatziekten. Haar onderzoek richt zich op de rol van voeding en leefstijl bij preventie en behandeling van cardiometabole aandoeningen en de risicofactoren daarvoor. Onderdeel van haar onderzoek is het zogenoemde Alpha Omega Cohort, een langlopende studie bij bijna vijfduizend hartpatiĆ«nten, waarvan Geleijnse projectleider is. Daarnaast participeert ze in verschillende projecten op het terrein van duurzame, gezonde voeding. Marianne Geleijnse heeft 250 wetenschappelijke artikelen op haar naam staan.

Voor de Gezondheidsraad is ze een bekende: ze was betrokken bij de totstandkoming van de Richtlijnen goede voeding 2015 en is lid van de Commissie Voeding van de Gezondheidsraad (tot 1 januari 2018). De benoeming tot vicevoorzitter van de Gezondheidsraad is voor een periode van vier jaar. Marianne Geleijnse blijft twee dagen per week werkzaam als hoogleraar Voeding en hart- en vaatziekten bij de Afdeling Humane Voeding en Gezondheid van Wageningen University & Research.